Ziua Logo
  Nr. 3561 de marti, 28 februarie 2006 
 Cauta:  
  Detalii »
Anchete
APADOR cere modificarea legii sigurantei nationale
-- Organizatia considera ca trebuie sa se recurga la interceptari numai dupa ce s-au epuizat toate celelalte metode de cercetare * APADOR-CH sustine ca nici o persoana nu poate fi trasa la raspundere pentru primirea, pastrarea sau divulgarea unor informatii clasificate * De asemenea, nici nu poate fi obligata sa dezvaluie provenienta acestora
Asociatia pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania-Comitetul Helsinki (APADOR-CH) propune modificarea legilor privind siguranta nationala, prin clarificarea definitiilor, astfel incat cadrul normativ in domeniu sa fie pus in acord cu Constitutia Romaniei si cu normele din statele NATO si UE.
Demersul APADOR-CH vine dupa o perioada in care mai multe persoane si institutii au reclamat faptul ca mandatele de interceptari telefonice au fost abuzive si chiar ilegale. Asociatia propune ca sa se recurga la autorizarea interceptarilor dupa ce s-a demonstrat ca au autoritatile au epuizat toate celelalte metode de cercetare si ca acest ultim mijloc - ce presupune imixtiuni in viata privata - a ramas singura posibilitate pentru aflarea adevarului.
Solicitarea de modificare a legilor privind siguranta nationala vine si ca urmare a scandalului declansat de scurgerea in mediile jurnalistice a unor informatii militare clasificate si a punerii sub acuzatie, anchetare si chemarea la Parchet pentru audieri a unor ziaristi care au fost implicati in cazul CD-ului cu informatii secrete. Asociatia considera ca nici o persoana nu poate fi trasa la raspundere pentru primirea, pastrarea sau divulgarea unor informatii clasificate. APADOR-CH considera "absolut necesar" sa se renunte la clasificarea automata ca "secrete" a tuturor informatiilor detinute de aceste servicii, apreciind ca ar putea fi acceptata numai limitarea - nu interzicerea - accesului la anumite informatii. In acelasi context, nici o persoana nu poate fi obligata sa dezvaluie provenienta unor informatii. In plus, trebuie prevazut in mod expres ca, odata iesite din sistem, indiferent pe ce cale, informatiile secrete inceteaza sa mai fie clasificate.
Control judecatoresc asupra operatiunilor informative
APADOR-CH crede ca, pentru a avea legi democratice in domeniul sigurantei nationale si functionarii serviciilor de informatii, trebuie sa se tina cont de mai multe principii. Reprezentatii Asociatiei vor o definire clara a conceptului de siguranta nationala prin stabilirea exacta a categoriilor de actiuni sau activitati ce constituie amenintari la adresa sigurantei nationale.
In comunicatul remis redactiei, APADOR-CH considera ca, "formularile trebuie sa fie limitative si limpezi pentru a elimina complet posibilitatea de rastalmacire sau adaugare". Asociatia solicita instituirea controlului judecatoresc asupra operatiunilor informative si de executie care pot incalca drepturile omului.
Limitarea perioadei mandatului de interceptari
"Controlul judecatoresc se executa anterior, pe durata operatiunii si posterior, dupa urmatoarele reguli: numai un judecator poate emite autorizatia de supraveghere a uneia sau mai multor persoane. Orice operatiune de supraveghere a oricarui serviciu de informatii sau structura informativa este ilegala in absenta autorizarii judecatoresti; judecatorului i se pun la dispozitie toate materialele pe baza carora serviciile sau structurile solicita autorizatia de supraveghere. Nimeni nu poate invoca <<secretul de stat sau de serviciu>> pentru a refuza prezentarea materialelor in fata judecatorului; in continutul autorizatiei trebuie mentionate cu exactitate subiectul, scopul si limitele operatiunii aprobate, inclusiv durata pentru care se emite. Durata de valabilitate a autorizatiei este cea reglementata de Codul de procedura penala, art. 911 - 916 (autorizatia se emite pentru o luna si poate fi prelungita pe perioade de cate o luna, fara a depasi in total patru luni); rezultatele operatiunilor trebuie verificate periodic de judecator care va decide asupra oportunitatii continuarii supravegherii, in functie de rezultate sau de lipsa acestora; la expirarea autorizatiei de supraveghere, judecatorul dispune incunostintarea persoanelor supravegheate, care nu au fost trimise in judecata, ca au fost supuse acestor proceduri. Controlul judecatoresc posterior se realizeaza prin accesul la justitie al persoanei care se considera lezata in drepturile sale prin acest gen de supraveghere. Accesul la justitie se realizeaza prin prevederea si garantarea unor cai de atac in fata instantei.
Serviciile sau structurile de informatii au obligatia de a demonstra in fata judecatorului ca fiecare autorizatie de supraveghere solicitata pleaca de la un pericol real, concret si masurabil la adresa sigurantei nationale. De asemenea, ele trebuie sa arate ca au epuizat toate celelalte mijloace/metode de cercetare anterior solicitarii autorizatiei de supraveghere si ca aceasta ultima metoda, ce presupune imixtiuni in viata privata, a ramas singura posibilitate pentru aflarea adevarului", arata APADOR.
Reducerea numarului de servicii secrete
In plus, organizatia propune reducerea numarului de servicii, prin pastrarea Serviciului Roman de Informatii si a Serviciul de Informatii Externe, carora sa li se adauge "o singura structura informativa militarizata acceptabila, si anume Directia de Informatii Militare din cadrul Ministerului Apararii Nationale". "Desfiintarea Serviciului de Paza si Protectie si a Serviciului de Telecomunicatii Speciale, a caror existenta ca servicii independente este nejustificata, va duce la reducerea cheltuielilor de la buget, la scaderea sau chiar eliminarea rivalitatilor contraproductive dintre servicii, la limitarea riscului de depasire a sferei sigurantei nationale cu consecinta incalcarii drepturilor omului si la eficientizarea controlului public institutionalizat asupra activitatilor serviciilor de informatii", apreciaza APADOR-CH.
Organizatia a identificat si posibile solutii pentru cele doua structuri, care ar urma sa-si piarda autonomia si sa treaca in subordinea diferitelor structuri. "Serviciul de Paza si Protectie, ca structura fara atributii informative, poate fi trecut in subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, in cadrul Inspectoratului General al Jandarmeriei Romane care are, intre alte atributii, exact paza si protectia. Serviciul de Telecomunicatii Speciale trebuie transformat dintr-o structura informativa intr-o simpla unitate tehnica, fie in cadrul Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor, fie in subordinea Guvernului", propune APADOR-CH.
In acelasi sens, asociatia sustine ca ar trebui eliminate din sfera sigurantei nationale structurile informative create in Ministerul Administratiei si Internelor (MAI). "Aceste structuri nu au obiective ce intra in sfera sigurantei nationale, ci se ocupa de protectia informativa a personalului ministerului, lucru care ar trebui clar prevazut in Legea de organizare si functionare a MAI", se mai precizeaza in comunicat.
Doru DRAGOMIR 
A r h i v a
  Primaria Capitalei se scufunda    6 comentarii
  Angajatii de la Spalarea Banilor semnaleaza aceleasi abuzuri ca ZIUA    2 comentarii
  Procurorii i-au refuzat lui Patriciu dreptul la aparare    
  Actiunile Rompetrol raman suspendate de la tranzactionarea la Bursa    
  Nou CA la Rompetrol    
  Basescu nemultumit de dotarea militarilor    2 comentarii
  Jaf in stil mafiot la Constanta    1 comentariu
  Victimele lui Cozma amanate de Inalta Curte    
  Romania, locul trei la CEDO    1 comentariu
  Ucraineni prinsi la vama cu peste 100.000 de dolari    1 comentariu
  Italian retinut la Arad    
 Top afisari / comentarii 
 Angajatii de la Spalarea Banilor semnaleaza aceleasi abuzuri ca ZIUA (458 afisari)
 Sebastian Vladescu ne ia de prosti (242 afisari)
 Primaria Capitalei se scufunda (237 afisari)
 Jaf in stil mafiot la Constanta (132 afisari)
 Bomba Bastroe explodeaza din nou (102 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2006 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02124 sec.