Ziua Logo
  Nr. 3420 de marti, 6 septembrie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Cotitura de la Kazan
Viaceslav NIKONOV 
Cand evenimente politice serioase au loc pe fondul unor ample festivitati, precum ceremoniile jubiliare de la Kazan, ele trec fie neobservate, fie raman subapreciate. In prim plan ies, inevitabil, stirile de senzatie si potential cruciale, in timp ce altele, politice, poate mai importante, dar mai putin stralucitoare, aluneca din campul de atentie al televiziunii si al presei. Cum era normal, mass-media a relatat amanuntit despre deplasarile delegatiilor prin capitala Tatarstanului, despre noile constructii, despre cursele de cai, concertul grupului Scorpions. Principalul eveniment politic a fost proclamat summitul CSI, poate cel mai valoros din istoria acestei organizatii cu o soarta de neinvidiat. In realitate, summitul a fost, dupa parerea mea, unul de trecere, de tranzit. El a fixat un status-quo in spatiul post-sovietic si statutul CSI ca structura cu viteze diferite, alcatuit din cateva cluburi de interese. Cu mult timp inainte de Kazan devenise evident ca cel mai avansat proiect integrationist - Spatiul Economic Unic (EEP) - va trebui realizat in trei (Rusia, Kazahstan, Belarus), fara Ucraina lui Viktor Iuscenko, care a ales pentru sine un vector diametral opus. Cu mult inainte de Kazan devenise evident ca Turkmenistanul se va desprinde de CSI intr-o autoizolare. Si cu mult inainte de Kazan se concretizase nucleul Comunitatii, care include, alaturi de troica EEP, Armenia, Tadjikistan, Uzbeskistan si Kargazstan. La summit, CSI nu s-a intarit, dar nici nu a slabit. Daca a fost vreo noutate, ea a constat in binevoitorul dialog bilateral purtat, pentru prima data in ultimii ani, intre liderul azer, Ilham Aliev, si omologul lui armean, Robert Kociarian. Dupa parerea mea, evenimente mult mai importante s-au consumat la sedinta Consiliului de Stat, care si-a aniversat si el o data jubiliara, desi mult mai modesta - cinci ani de existenta. Am scris deja ca ultimul Consiliu, cel de la Kaliningrad, a pus bazele unei tacute revolutii federale, legate de transferul unui substantial volum de prerogative de la centru catre regiuni. La Kazan, aceasta manevra a presedintelui Vladimir Putin s-a consolidat, transformandu-se in tendinta. Factorul de noutate a fost linia de cimentare a rolului Consiliului de Stat, pe care multi analisti, in momentul infiintarii, s-au grabit sa-l catalogheze ceva de genul "a cincea roata de la caruta". In primul rand, privind Consiliul de Stat ca pe o importanta institutie politica, un fel de "guvern largit" si respingand definitiile anterioare ale scepticilor legate de valoarea lui, presedintele a spus raspicat: "Acum, cand ne-am convins de forta si rezistenta statului nostru, s-a ivit reala posibilitate de a creste rolul si gradul de independenta al regiunilor". Proiectul de lege cu privire la redistribuirea prerogativelor pe verticala se afla deja pe masa de lucru a Guvernului si urmeaza sa fie inaintat Dumei spre examinare. Cat priveste cabinetul, i s-a propus sa intareasca componenta regionala, avand in vedere ca Executivul va trebui sa analizeze indiciile programului de dezvoltare socio-economica pentru toti subiectii Federatiei Ruse fara exceptie, asa cum s-a stabilit la Consiliul de Stat de la Kaliningrad.
In al doilea rand, acest organ, format din sefii de regiuni si condus de presedinte, a primit din partea lui Putin misiunea de planificare strategica. In ultimii ani, doar lenesii nu au criticat absenta unei strategii de dezvoltare a tarii pe termen lung, desi nimeni nu a stiut de unde si cum sa inceapa. Acum lucrurile s-au limpezit. Fireste, si presedintele a inteles ca pentru indeplinirea acestei functii este nevoie de o alta fundamentare analitica si informationala a activitatii Consiliului de Stat. In general, aproape in orice departament - de la Curtea de Conturi la Procuratura Generala - au fost create institutii stiintifice si de cercetare pe specific profesional. De ce, prin urmare, nu ar putea functiona astfel de structuri de experti si pe langa Consiliul de Stat? In sfarsit, Putin a sugerat crearea unui sistem de monitorizare si control asupra realizarii deciziilor comune ale presedintelui si guvernatorilor. Cu alte cuvinte, Consiliul de Stat, un organ extraconstitutional, devine, de fapt, normativ. Corect din punct de vedere al legislatiei, avand in vedere ca in spatele hotararilor Consiliului se afla vointa presedintelui constitutional ales.
De la politica centralizarii puterii, atat de activ criticata de multi liberali, dar fara de care nu s-ar fi putut reface sistemul de conducere a tarii dupa decenii revolutionare, Kremlinul intoarce vectorul de dezvoltare a relatiilor federale in directia descentralizarii. Asta trebuie salutat. Rusia, cu siguranta, nu se va mai destrama. In arta guvernarii tot mai la moda si mai popular devine principiul subsidiaritatii: problemele trebuie rezolvate la nivelul care poate asigura eficienta maxima solutiei gasite. Iar intelepciunea de stat este concentrata nu doar in mintile unui grup restrans de oameni din capitale, dar si din intreaga Rusie.
Comentariu de Viaceslav Nikonov, presedintele Fundatiei Politika, publicat de Trud
Agentia "Rusia la zi"
 Comentarii: 1 Afiseaza toate comentariile  
viacislav - un pupincurist   de Duca
A r h i v a
  De ce UE nu accepta purificarea politica in Romania?    41 comentarii
  Katrina, sau fragilitatea civilizatiei    36 comentarii
  Scenarii pentru Rusia (2005-2006)    1 comentariu
  O noua stiinta    11 comentarii
  Declaratia zilei    5 comentarii
  Relatiile dintre Rusia si UE - un parteneriat paclos si cortina Schengen    2005-07-15
 Top afisari / comentarii 
 Mosia lui Stan (33 afisari)
 Katrina, sau fragilitatea civilizatiei (27 afisari)
 Inaugurare cu fast pentru "Enescu" (21 afisari)
 Prefectul judetului Vaslui acuzat ca a rapit un jurnalist (20 afisari)
 Jaf armat in Timisoara (17 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.85225 sec.