Ziua Logo
  Nr. 3400 de sambata, 13 august 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Dosare ultrasecrete
Statele Unite sustin India, drept contrapondere la ascensiunea Chinei
Vizita in Statele Unite a primului-ministru indian Manmohan Singh a demonstrat ca Washingtonul este hotarat sa sprijine India pentru a deveni o putere mondiala, astfel incat sa contrabalanseze pe plan regional ascensiunea Chinei. Luni, 18 iulie 2005, presedintele Bush si premierul Singh au proclamat impreuna transformarea relatiilor dintre tarile lor intr-un "parteneriat global". Pana acum oficialitatile americane si indiene vorbeau doar de un "parteneriat strategic", care includea schimburi economice, stiintifice, tehnice si mai ales militare. Scopul noului "parteneriat global" ar fi, potrivit presedintelui Bush, acela de a "promova stabilitatea, democratia, prosperitatea si pacea pe intregul glob".
In realitate, potrivit analistilor americani, Administratia Bush este profund ingrijorata de ascensiunea fulminanta a Chinei, ca si de recenta axa Rusia-China, si incearca sa transforme India intr-o contrapondere la ambitiile de mare putere ale Beijingului. In acest sens, Casa Alba a promis tot sprijinul pentru indeplinirea mai vechii dorinte a Indiei de a ocupa un loc permanent in Consiliul de Securitate al ONU.
Bush l-a primit pe Singh cu un ceremonial elaborat, oarecum deosebit, dorind astfel sa sublinieze noua politica americana fata de India. Marti, 19 iulie 2005, Manmohan Singh a tinut un speech in fata Congresului american. O onoare rareori acordata unui lider strain. Miercuri, 20 iulie 2005, Singh a tinut alt discurs, la "National Press Club", unde opozitia Indiei la invadarea Irakului a fost mentionata doar ca o "controversa care tine de trecut", si l-a omagiat pe Bush pentru rolul jucat in "razboiul contra terorismului".
Bush si Singh au pus cu aceasta ocazie bazele catorva initiative: un forum economic al oamenilor de afaceri din India si SUA, pentru a promova comertul si investitiile; colaborarea bilaterala pentru dezvoltarea "unor piete de energie stabile si eficiente"; un parteneriat public-privat in colaborarea spatiala si in sectorul hi-tech; in sfarsit, crearea lui "Global Democracy Initiative", americano-indiana, pentru a "sustine" statele care solicita ajutor in dezvoltarea institutiilor "democratice".
Noul cadru al relatiilor militare dintre SUA si India si consecintele sale
In iunie a.c. SUA si India au semnat un document crucial - "New Framework for the US-India Defence Relationship" ("Noul cadru al relatiilor militare SUA-India") -, care a starnit o vie polemica in lumea politica din India. Frontul de Stanga ("Left Front") - care sustine coalitia aflata la putere in India, "United Progressive Alliance", grupare de orientare pro-americana - a criticat virulent documentul, impreuna cu militarii si cu alti politicieni, deoarece acesta ar ameninta independenta politica si militara a Indiei. In mod special, criticii documentului se opun desfasurarii de forte comune americano-indiene in diverse puncte de pe glob, acolo unde SUA au mari interese strategice.
Noua relatie geopolitica dintre India si SUA este, asadar, nascuta de ascensiunea Chinei pe care toti analistii o vad forta nr. 1 economica, politica si militara a lumii, in jurul anului 2020. Ca si de interesele geostrategice americane. De aceea, Administratia Bush a inceput sa "curteze" India inca din 2003.
Armitage a obtinut in 2003 concesii importante pentru India de la Pakistan
Schimbarea geopolitica a Washingtonului fata de New Delhi s-a manifestat pregnant in mai 2003, cand subsecretarul de stat Richard Armitage a vizitat mai intai Pakistanul, apoi India. Armitage a avut, cu acea ocazie, convorbiri cu presedintele pakistanez Pervez Musharraf si cu primul-ministru Zafarullah Khan Jamali, pe 8 mai 2003. La conferinta de presa care a urmat, el a anuntat ca presedintele Musharraf a acceptat inchiderea taberelor de antrenament ale militiilor islamice din Kasmir, teritoriu controlat de India. Anterior, Musharraf negase pana si existenta unor tabere teroriste, care pregateau luptatori impotriva Indiei.
Cotidianul pakistanez "Nation", citand un inalt cadru militar, a sustinut ca Musharraf facuse si o alta concesie Statelor Unite, favorabila evident Indiei, in discutiile cu Richard Armitage: Pakistanul nu va mai starui in aplicarea rezolutiei ONU privind Kasmirul indian. O mare si importanta concesie, de la impartirea din 1947 a Kasmirului intre musulmanii pakistanezi si indienii hindusi.
Aceste concesii - obtinute de SUA de la Pakistan - au fost primite cu o evidenta satisfactie de India si au fost inceputul unui parteneriat asupra caruia staruie grupul neoconservatorilor "Project for a New American Century" (PNAC).
Aflat intr-o vizita la Washington, consilierul pentru securitate nationala al Indiei, Mishra, i-a propus lui Bush o alianta - in razboiul contra terorismului - intre SUA, Israel si India. Mishra si-a repetat propunerea si in speech-ul tinut in fata lui "American Jewish Committee".
In aprilie 2003, Pentagonul a indicat extinderea legaturilor militare ale Statelor Unite cu India in documentul intitulat "India-US Military Relations: Expectations and perceptions". In documentul citat se arata: "Pozitionarea strategica a Indiei in centrul Asiei, de-a lungul liniilor maritime care leaga Orientul Mijlociu de Asia de Est, face din aceasta tara un spatiu de interes aparte pentru Armata americana".
Documentul Pentagonului, citand o sursa americana, mentioneaza: "Navele militare americane au nevoie de un asemenea spatiu relativ neutru unde sa detina porturi si sa aiba suport pentru actiunile viitoare ce le vor desfasura in Orientul Mijlociu. In acelasi timp, aviatia militara americana ar beneficia de baze aeriene de unde sa lanseze viitoare operatiuni, atat antiteroriste, cat si de "pod aerian".
Aluzia la Iran este evidenta.
Intr-un recent articol din "Foreign Policy in Focus" se afirma faptul ca rapida dezvoltare a legaturilor militare dintre Statele Unite si India va include si "patrulari navale comune in Stramtoarea Malecca, pregatire in domeniul rachetelor balistice si cooperare in sectorul tehnologiilor militare de varf". Articolul din "Foreign Policy in Focus" (intitulat "US and India - a Dangerous Alliance") este semnat de Lloyd Richardson, de la "Hudson Institute", care conchide: "India are forta militara si economica necesara pentru a cotrabalansa ascensiunea Chinei ca putere regionala si mondiala. India este cel mai bine plasata dintre aliatii nostri pentru a contrabalansa puterea in mare ascensiune a Chinei". Intr-un alt document al Pentagonului se recunoaste: "China reprezinta cea mai semnificativa amenintare pentru ambele tari (SUA si India) in viitor, pe plan economic si militar".
Embargoul nuclear impotriva Indiei a fost ridicat
Cel mai important punct al agendei intalnirii dintre presedintele Bush si premierul Singh s-a referit la o intelegere intre Washington si New Delhi privind embargoul nuclear impus de Statele Unite in 1974, cand India a efectuat prima explozie nucleara controlata. Noua disponibilitate a SUA recunoaste Indiei - care s-a proclamat in 1998 stat posesor al armei atomice - un "statut" special". Potrivit intelegerii Bush-Singh, India este acum definita de Washington drept "un stat responsabil, cu o tehnologie nucleara avansata", ceea ce va permite Indiei sa devina o achizitoare si vanzatoare de tehnologie nucleara, cu binecuvantarea Statelor Unite.
Recunoasterea de catre Administratia Bush a dreptului Indiei la "tehnologie nucleara avansata" este primul pas prin care Washington-ul deschide drum Indiei catre pozitia de mare putere mondiala si regionala, contrapusa Chinei. Oficialii indieni au salutat ridicarea embargoului nuclear de catre Statele Unite si posibilitatea Indiei de a actiona global. Ministrul de Externe Shyam Saran a declarat intr-o conferinta de presa, evident satisfacut: "Ceea ce am obtinut este recunoasterea de catre SUA ca India sa beneficieze de aceleasi drepturi ca orice stat posesor de arme nucleare".
Pe de alta parte, India - puternic dependenta de inporturile de petrol - va putea incheia cu firmele americane contracte substantiale.
A doua consecinta a ridicarii embargoului nuclear impus Indiei de catre SUA o reprezinta posibilitatea achizitionarii de catre New Delhi a unor categorii de arme strategice americane. Potrivit "Stratfor", care citeaza surse din Pentagon, India si-a aratat interesul pentru achizitionarea unor rachete strategice americane, in valoare de 5 miliarde de dolari. Printre armele strategice cu care se va dota in curand India se numara rachetele anti-submarin, precum si tehnologia anti-racheta, de care India avea urgenta nevoie pentru a-si proteja flota din Oceanul Indian. Ridicarea embargoului nuclear si vanzarea de rachete strategice americane Indiei indica interesul presedintelui Bush de a face, pe de o parte, fortele armate indiene puternic dependente de armamentul importat din SUA, iar pe de alta parte de a aduce armata indiana pe picior de egalitate cu armata chineza.
Condoleezza Rice a promis Indiei statut special
Crearea unui statut special pentru India si programul sau nuclear in cadrul reglementarilor internationale intareste oferta secretarului de stat american, Coldoleezza Rice, facuta in timpul ultimei sale vizite la New Delhi, din martie 2005, privind asistenta pe care Statele Unite sunt gata sa o ofere Indiei pentru a o transforma intr-o putere mondiala.
Istoricul relatiilor dintre India si SUA nu este deosebit de incurajator la acest capitol. Timp de cateva decenii, relatiile dintre Washington si New Delhi au fost mai degraba reci. Imediat dupa cucerirea independentei fata de Marea Britanie, India a refuzat sistematic sa-si alinieze politica externa cu cea a Washingtonului, si astfel sa respecte regula razboiului rece. Urmarea a fost o apropiere logica de URSS, mai ales ca SUA - din 1979 - s-au aliat cu cel mai mare inamic al Indiei, Pakistanul, in problema afgana. Pentru a contrabalansa aceasta alianta, India s-a apropiat in cursul razboiului rece, militar si economic, de fosta URSS.
Dupa incheierea razboiului rece, in 1991, dezmembrarea URSS si relativa izolare pe plan international a Indiei au determinat o radicala schimbare in politica externa a acestei tari. India a inceput sa duca o politica activa de atragere a investitorilor straini, mizand pe imaginea sa de paradis al bratelor de munca foarte ieftine.
Sub Administratia Clinton, Statele Unite au inceput o schimbare rapida a atitudinii fata de India. Ingrijorat profund de studiile analistilor privind ascensiunea irezistibila a Chinei si ponderea estimata ca aceasta o va detine la nivel global, economic si militar catre 2020, Administratia Bush a cautat, cu infrigurare, solutii.
Transformarea Indiei in mare putere mondiala, opusa Chinei, a parut multora solutia-cheie a problemei. Totusi, evenimentele de la 11 septembrie 2001, apoi invadarea Afganistanului si Irakului si - mai ales - alianta SUA si Pakistanul (in primul rand cu serviciul secret ISI, si cu cercurile militare) au impiedicat o apropiere de facto intre India si SUA.
Ridicarea recenta a embargoului nuclear impus Indiei, dorinta expresa a Washingtonului de a asista India pentru a deveni putere mondiala, au urnit insa lucrurile.
In mai 2005, subsecretarul de stat Nicholas Burns afirma despre relatiile SUA-India: "Cred ca in curand veti putea constata ca aceste relatii sunt prioritare pentru presedinte si secretarul de stat".
India un "stat oscilant" in geopolitica mondiala
Un recent raport CIA identifica India drept un "stat oscilant" ("swing stat") pe plan international. Cu alte cuvinte, India poate deveni atat un aliat important al SUA, dar la fel de bine poate intra si in aliante anti-americane.
Pentru a contrabalansa insa Beijingul si axa Rusia-China, Administratia Bush face eforturi de a juca asa-numita "carte indiana" si de a atrage India intr-o alianta globala cu Washingtonul.
Concesiile privind Kasmirul, smulse de americani Pakistanului, ridicarea embargoului nuclear si vanzarea de rachete americane Indiei sunt doar primii pasi in acest nou joc geopolitic din Asia Centrala.
La New Delhi, in schimb, concesiile si propunerile de asistenta ale SUA, pentru a transforma India intr-o putere mondiala, sunt privite cu reticenta in mediul politic si in mass-media. Exceptand Guvernul, indienii cred ca noua politica a Administratiei Bush fata de New Delhi este de fapt o continuare a strategiei globale a Washingtonului, existand pericolul atragerii Indiei in conflicte straine.
Obiectivul profund pentru care Statele Unite doresc sa faca din India o putere mondiala este, in realitate, crearea unui "bastion indian", opus celui chinez. Astfel, construirea unei axe Washington-New Delhi ar putea contracara eficient axa Moscova-Beijing, mult mai avansata (s-a ajuns deja la aplicatii militare comune ruso-chineze).
Jocul geopolitic periculos al Indiei
Guvernul indian se prezinta drept unul "curtat" de marile puteri. In 2003, dupa invazia SUA in Irak, Alianta Nationala Democratica - aflata la guvenare in India - a lansat o ofensiva diplomatica in directia Beijing. In aprilie 2003 premierul chinez a vizitat India, si cele doua tari au anuntat chiar crearea unui parteneriat strategic. Confirmand verdictul CIA, ca India este un "swing state" - stat care balanseaza pe plan international -, New Delhi a facut pasi importanti in directia axei China-Rusia, prin solicitarea de aderare la "Shanghai Cooperation Organization", prin care Moscova si Beijingul incearca sa contraatace influenta SUA in Asia, mai ales in Asia Centrala. Asfel ca jocul geopolitic al Indiei consta in cultivarea relatiilor cu Rusia si China, ca si cu SUA, doar in masura concesiilor care i se fac. Este insa un joc periculos, un "balans" care poate avea efecte negative asupra Indiei. Mai ales, este un joc limitat in timp, ca posibilitati de manevra. India nu poate oscila la nesfarsit intre cei mari - SUA, Rusia si China - fara sa-si "erodeze" pozitia.
Nici in SUA atitudinea protectoare fata de India nu este impartasita de toti analistii, tocmai din cauza politicii externe oscilante a guvernului de la New Delhi. Atitudinea Administratiei Bush fata de India complica insa relatiile cu Pakistanul, cel mai fidel sustinator al SUA din regiune. Sustinerea SUA pentru un loc permanent al Indiei in Consiliul de Securitate ONU ingrijoreaza alt aliat traditional al Washingtonului - Japonia -, care exact din aceleasi motive ca SUA (China) incearca si ea sa obtina un loc permanent (cu drept de veto) in Consiliul de Securitate.
Companiile americane, in schimb, sunt dornice sa intre cat mai repede pe piata indiana, datorita dimensiunilor si costului foarte scazut al productiei.
"Washington Post" scrie in editorialul "A new nuclear era": "Administratia Bush este cunoscuta pentru jocurile politice. Iar cooperarea nucleara convenita acum cu India constituie o dovada in plus". Tot "Washington Post" concluzioneaza ca "ceea ce Administratia Bush a descoperit este ca noua politica (de alianta cu India) este mai usor de formulat decat de implementat".
Pericolul este ca infruntarea celor doua axe, Moscova-Beijing si Washington-New Delhi, ar putea conduce la un nou razboi rece in Asia Centrala. Constituirea celor doua axe, la inceputul secolului XXI, va avea mari consecinte mult timp, pe plan global, si va impune si altor state problema alinierii de o parte sau alta.
Vladimir ALEXE 
 Afisari: 415  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
America continua sa sustina barbosi nespalati.   de Obi One
Mai mult   de GiulestiWarrior
Si ce propui, Alexei?   de Dan Bostan
A r h i v a
  Englezii schimba foaia    21 comentarii
  Butoiul cu pulbere de la Ierusalim    7 comentarii
  Stiri pe scurt    
 Top afisari / comentarii 
 Bomba Hadareni (807 afisari)
 Statele Unite sustin India, drept contrapondere la ascensiunea Chinei (415 afisari)
 "Calatoriile lui Gulliver", roman pornografic (74 afisari)
 Vama la concurs (68 afisari)
 "Glasnosti si perestroika" au fost create de KGB (60 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01752 sec.