Guvernul va avea posibilitatea ca, pe perioada interimatului, sa promoveze acte normative cu putere juridica de lege, pentru respectarea angajamentelor fata de Uniunea Europeana si in cazul producerii unor evenimente speciale, cum ar fi calamitatile naturale. Executivul va avea, totodata, posibilitatea sa promoveze astfel de acte normative si pentru rezolvarea unor necesitati bugetare speciale si care trebuie reglementate imediat si nu sufera amanare. Prin acte normative cu putere juridica de lege se inteleg ordonante si proiecte de lege. Decizia a fost aprobata in sedinta de ieri a Guvernului, printr-o Ordonanta de Urgenta care modifica articolul 26 alineatul 3 din Legea 90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului si a ministerelor. Articolul mentionat prevede, la alineatul trei, ca, in cazul incetarii mandatului, in conditiile prevazute de Constitutie, pana la depunerea juramantului de catre membrii noului Guvern, Executivul continua sa indeplineasca numai actele cu caracter individual sau normativ, necesare pentru administrarea treburilor publice, fara a promova politici noi. In aceasta perioada Guvernul nu poate emite ordonante si nu poate initia proiecte de lege.
Prerogative sporite
Executivul aminteste, insa, ca aceasta interdictie nu este prevazuta si in Constitutie, care stabileste conditiile in care inceteaza mandatul Guvernului si care arata ca un guvern interimar "indeplineste numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, pana la depunerea juramantului de catre membrii noului Guvern". Potrivit Executivului, in categoria actelor necesare pentru administrarea treburilor publice pot intra numiri si revocari din functie; stabilirea unor date si prorogarea unor termene; aprobarea de indicatori tehnico-economici de investitii pentru obiective aprobate anterior; aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli ale operatorilor economici si ale institutiilor publice - pentru cazurile prevazute de lege -, precum si a rectificarii acestora; acordarea de ajutoare financiare si de urgenta. De asemenea, in aceasta categorie mai pot intra alocarea de fonduri de la bugetul de stat, suplimentarea bugetelor institutiilor publice din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului si din Fondul de interventie la dispozitia Executivului, finantarea unor proiecte si actiuni a caror realizare sau desfasurare a fost aprobata anterior, transmiterea de imobile potrivit Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, aprobarea stemelor pentru judete, municipii, orase si comune, aprobarea de norme si metodologii de punere in aplicare a unor prevederi cuprinse in acte normative cu forta juridica de lege si prevazute de acestea, precum si orice alte acte la nivel de hotarare care nu presupun promovarea unor politici noi si a caror adoptare este necesara pentru buna desfasurare a activitatii in sectorul public.