Ziua Logo
  Nr. 3311 de sambata, 30 aprilie 2005 
 Cauta:  
  Detalii »
Religie
Istoria datei pascale de la Niceea pana azi
-- Cand apare pe cer luna pascala
Daca Pastile a fost praznuit inca de la inceput de toata lumea crestina, au existat, totusi, in Biserica veche mari diferente regionale in ceea ce priveste data sarbatoririi. Aceste diferente cu privire la data serbarii Pastilor au dat nastere la serioase discutii si controverse. Din aceasta cauza, o prima uniformizare a datei serbarii Pastilor s-a incercat sa se introduca in toata lumea crestina la Sinodul I ecumenic (Niceea, 325 d. Hr.). Parintii acestui sinod au adoptat practica cea mai generala, bazata pe calculul datei Pastilor la Alexandria, care se reducea la urmatoarele norme:
1. Pastile se va serba totdeauna duminica;
2. Aceasta duminica va fi cea imediat urmatoare lunii pline de dupa echinoctiul de primavara (pentru ca asa calculau si iudeii data Pastelui lor, de care era legata data Pastilor crestine);
3. Cand 14 Nisan (sau prima luna plina de dupa echinoctiul de primavara) cade duminica, Pastile va fi serbat in duminica urmatoare, pentru a nu se serba odata cu Pastile iudeilor, dar nici inaintea acestuia.
Sinodul de la Niceea a mai stabilit ca data Pastilor din fiecare an va fi calculata din vreme de catre Patriarhia din Alexandria (unde stiinta astronomiei era In floare), iar aceasta o va comunica, la timp, si celorlalte Biserici crestine.
Din pricina echinoctiului de primavara, care nu era fixat pretutindeni la aceeasi data, si din pricina imperfectiunilor fatale legate de calculul astronomic al vechiului calendar iulian, nici dupa Sinodul din Niceea n-au incetat deosebirile intre diferitele regiuni ale lumii crestine in ceea ce priveste data serbarii Pastilor.
Pe de o parte, luna plina de dupa echinoctiul de primavara face ca data Pastilor sa varieze in fiecare an, caci luna plina pascala apare pe cer in unii ani mai aproape de echinoctiu, in altii mai departe de el. Din aceasta cauza, data Pastilor poate varia intr-un interval de 35 de zile, intre 22 martie si 25 aprilie. Pe de alta parte, calendarul iulian, adoptat de romani, facea ca intre anul calendaristic si cel astronomic sa existe o diferenta (ce se cumula de la an la an) de 11 minute si 14 secunde. Papa Grigorie al XIII-lea, la sugestia unor astronomi ai vremii, a indreptat pe 24 februarie 1582 calendarul, suprimand cele 10 zile cu care ramasese in urma anul calendaristic (5-14 octombrie) si restabilind echinoctiul de primavara la 21 martie. Calendarul gregorian a fost acceptat apoi, treptat, de toate tarile occidentale, Biserica Ortodoxa Romana adoptandu-l in 1924 (de unde celebrarea Nasterii Domnului - Craciunul, 25 decembrie, in aceeasi zi a anului calendarisitic), dupa ce Statul roman il adoptase deja din anul 1919.
Crestinatatea ortodoxa s-a impartit, incepand cu anul 1924, in doua, in ceea ce priveste data sarbatoririi Pastilor: Bisericile ramase la calendarul neindreptat (numite si stiliste sau de stil vechi) au continuat sa serbeze Pastile dupa calendarul iulian, pe cand Bisericile care au adoptat calendarul indreptat au sarbatorit cativa ani (intre 1924-1927) Pastile pe stilul nou (in general la aceleasi date cu apusenii).
Ca sa se inlature insa dezacordul acesta suparator dintre diferitele Biserici ortodoxe si pentru a se stabili unanimitate in toata Ortodoxia - cel putin in ceea ce priveste data celei mai mari sarbatori crestine -, Bisericile care au adoptat calendarul indreptat au stabilit (incepand cu anul 1927), prin consens general, ca Pastile sa fie praznuit in toata crestinatatea ortodoxa dupa Pascalia stilului vechi, adica o data cu Bisericile ramase la calendarul neindreptat.
Dar, desi toti credinciosii sarbatoresc invierea in aceeasi duminica, ea e marcata diferit in cele doua calendare intrebuintate azi in crestinatatea ortodoxa, din pricina celor 13 zile cu care calendarul neindreptat a ramas in urma fata de cel indreptat. Daca, de exemplu, Pastile cade la 11 aprilie pe stil vechi, acea zi corespunde in calendarul indreptat cu 24 aprilie. De aceea, in actuala situatie, Bisericile ortodoxe care au adoptat reforma calendaristica din 1924 (intre care si cea romana) serbeaza de fapt Pastile intre 4 aprilie (data cea mai timpurie) si 8 mai (data cea mai tarzie a Pastilor). se mai numeste si "slujba impacarii" cu Dumnezeu (II Corinteni 5, 18). (Bogdan TELEANU)
 Afisari: 264  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
 Comentarii: 3 Afiseaza toate comentariile  
A fost în lume o înviere   de cioanas
oare Pãrintele Torquemada   de alieta
Un punct de vedere diferit ...   de VERITAS
A r h i v a
  "Manca-v-ar Raiul sa va manance!"    35 comentarii
  Ca un "pui de leu" Hristos se ridica stralucitor    3 comentarii
  Invierea Mantuitorului Iisus Hristos    4 comentarii
 Top afisari / comentarii 
 Robert Schuman, "parintele Europei" (1907 afisari)
 Conflict de proportii intre China si Japonia (911 afisari)
 Proprietarii - de un leu speranta (558 afisari)
 Istoria datei pascale de la Niceea pana azi (264 afisari)
 Lumea secretelor (230 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2005 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.00882 sec.