Ziua Logo
  Nr. 2724 de luni, 2 iunie 2003 
 Cauta:  
  Detalii »
Literara
cronica cenaclului
37. Editie speciala. La "ruperea pisicii"
Nimic, dar nimic nu anunta dramatismul discutiilor din aceasta editie Euridice, dedicata si ea, ca atatea altele, poeziei. Un dramatism altfel de cum ne obisnuise ceea ce s-ar putea numi strategia criticului-mentor in existenta de un an a cenaclului U.S. Pe scurt, miercuri s-a dezavuat (transant, cu argumente) o atitudine ce tinde sa devina stare de fapt. E stare de fapt, pozitia celor mai noi scriitori fata de literatura romana de pana la aparitia lor, pe care au citit-o mai deloc, sau da, si la care se raporteaza in cunostinta de cauza sau ba... Asadar, 18h trecute fix, miercuri, 28 mai. Sala Oglinzilor. Hol cu grup razletit ce pare sa sfideze ambianta decent racoroasa a salii. La jeunnesse poetique pipeaza, ferm, pe "pozitie". Intre holisti (sic!) si audienta scaunasa, cuminte-asezata, pe parcursul serii navigheaza unul si altul, cica pentru "tigara". La 18h27min, presedintele Euridicei deschide soareaua. O chemare la ordinea fireasca a prezentei holistice (sic!) se bucura de partial ecou.
Domnul Mincu anunta protagonistii, cu scurt preludiu in cheie polemica: "Un cenaclu nu se poate face numai cu vedete, primadone, balerine, care au fost aplaudate si pozate, se face cu oamenii care scriu, care sunt activi, care sunt chiar in competitie...". Astfel fu introdusa dna Simona-Grazia Dima, "poeta si eseista cu personalitate proprie in contextul tot mai eteroclit al asa-ziselor promotii care nu reprezinta decat forme de gregaritate pe care noi trebuie sa le evitam." Cum este identificata Simona-Grazia Dima in contextul descris? "... intelectual de rasa, poet care merge pe propria-i cale, fara zgomot;" Criticul enumera titlurile semnate de S.-G.D. (v. pag. 3).
18h33min. Lectura Simona-Grazia Dima, de patos liric fin, retinut dar patos.
E prezentata razant Domnica Drumea, "... o poeta personala" (v. nota din pag. 3). Lectura ampla, ca pret de un volum cu titlul Atat imi amintesc. Voce mica, slaba, egala, "prozaica". De efect special la junii fumatici (si nu doar).
In antract, dl Mincu saluta "eleganta poetului Daniel Banulescu", de a nu se fi sifonat pentru amanarea prestatiei sale, a doua, in cenaclu. Florica Madritsch- Marin (Viena), Theodor Vasilache (Frankfurt) si Valeriu Girgioni (Lugoj) sunt prezente poetice remarcate. Cateva cuvinte despre recentul numar din revista Paradigma, dedicat tinerei poezii. Si gata. Domnii din hol sunt poftiti in cenaclu. Nimic.
Comentariile n-au linearitatea altor editii. Vorbitorii, de la un moment dat, revin cu completari si "atacuri", chiar virulente. Disting in textura serii un fir slab referitor la lecturi, in prima parte, si altul apasat polemic spre final. Am "stilizat" impresiile critice, sa las spatiu disputelor cu aer de "ruperea pisicii" intre generatii. In fond, niste puneri la punct necesare. Benefice pentru ambele "parti".
Primul la microfon, poetul Valeriu Girgioni "Ma bucur, imi exprim bucuria..." "Vad poezia dnei Simona-Grazia Dima intre modernism si post-modernism, o poezie a mintii, cerebrala". Domnica Drumea, in opinia lui, "isi aminteste mult despre poezie, despre viitorul poeziei; este o poeta bine formata, are multe de spus."
Dl Octavian Soviany recunoaste aci "doua feluri distincte de a concepe poezia, doua viziuni diferite...". La Dima: "... poeme alegorizante, cu tendinta de a se transforma in fabule; sunt poeme gustate mai putin de sensibilitatile noastre destul de tocite; limbajul figurativ aproape ca metastaziaza, se intinde peste tot...". In dreptul Domnicai Drumea, acelasi: "... este real, este viata; cand este dura, autoritara, percutanta, este ea insasi; ar trebui sa-si mai cenzureze efuziunea catre expresia nuda a sentimentului...".
Dl Radu Voinescu marturiseste "o slabiciune, o afectiune pentru poezia Simonei-Grazia Dima; se autopastiseaza de data asta; nu reuseste decat sa fie in propria ei coada de cometa; scapa din mana expresii de un neologism strigator; ar avea nevoie de mai multa gestatie...". Comentariul intoarce foaia: "...este cu adevarat o poeta importanta a literaturii romane; poeta neomodernista, recuperand ceea ce literatura romana n-a reusit la vremea aceea...". E elogiat poemul "Matul acestui drum", din volumul Calatorii apocrife.
Dl Ionut Chiva fara echivoc: "Daca dna Simona-Grazia Dima poate sa rezoneze ca sensibilitate la doi soti etrusci, Domnica Drumea rezoneaza la apocalipsa lumii in care ne aflam." Prozatorul insista pe Drumea, puncteaza " vocea profund umana, simplitatea aparenta, capacitatea de a rezona cu oamenii de jos, empatia uimitoare", si inchide: "... e perfect dezbarata de clisee; in pofida faptului ca ar putea parea poezii venite asa, din inima, ele rescriu deseori; o plasez foarte sus si-i multumesc pentru lectura."
Dl Bogdan Iancu nu pare predispus sa faca pe vedeta serii, dar o va face: "Despre dna Simona-Grazia Dima s-a spus ce era de spus; nu-i stiu volumele, sper sa nu fie ca lectura din seara asta; generatia noastra nu se mai lasa atinsa de poeziile in care temele culturale mari revin abundent; temele mari, simbolurile, nu-si mai au locul intr-o poezie care vrea sa mai spuna ceva, pentru ca nu face decat sa citeze." Trece la poeziile Domnicai Drumea: "... imi plac foarte - foarte tare, prind in ele o societate ca aceea in care traim acum si acel sentimentalism care mie imi place; se serveste de citate ironic, pentru a dinamita...".
Dna Florica Madritsch-Marin aplicata pe text, pe vers chiar, cauta "ceea ce ar putea sa faca o poezie foarte buna si ceea ce s-ar putea elimina..., cuvinte care in loc sa creeze mister il distrug" (la S.-G.Dima); "mi-au placut poemele pentru ca mi-au dat senzatia ca reuseste sa creeze un mister; poemele in care se transmite sentimentul direct sunt foarte reusite..."(la D.Drumea).
Dna Stefania Plopeanu apuca taurul de coarne. De-aici, discutiile iau foc. Iata declicul: "... imi exprim nemultumirea ca se pleaca din sala in timpul discutiilor; ma refer la cei tineri; e lipsa de respect pentru poetii care citesc; aceasta denota si parti-pris pentru propria generatie, care inca nu se justifica; este bine ca si domniile lor sa se instruiasca citind, pentru ca literatura romana nu incepe de azi, de alaltaieri...". Acum se refera la poeta consacrata: "... in esenta poetica Simonei-Grazia Dima nu este alegorica, ci mai degraba ermetica, de un ermetism in sensul unei poezii neomoderniste, cum a spus dl Voinescu; isi creeaza un sistem propriu de simboluri; ciclul citit trece de la ermetism la alegorie, din urgenta continutului mesajului...". Dna Plopeanu abordeaza lirica Domnicai "nu din perspectiva felului cum scrie, scrie bine, ci din partea ce-ului; poeta se afla intr-un stadiu de depasit; sufera de acea complacere in negativ care denota ca subiectul poetic acuza disperare, isterie, cum cineva acuza durere; este mai putin important sa spui "imi place groaznic si ma dau in vant dupa colegul meu de generatie", decat sa spui ca n-a ajuns la acea etapa a maturizarii in care intervine constiinta culpei proprii; consider aceasta o defectiune de stadiu; a te inculpa pe tine este stadiul etic propriu-zis...".
Bogdan Iancu, din sala, se intereseaza, someaza: "Ce amestec are etica in poezie? Argumentati de ce este imatura poetic Domnica..."
Stefania Plopeanu: "Omul este imatur in general cand se plange de lucruri si le acuza spre exterior; considerati dvs. ca mesajul unei poezii n-are nici o importanta, nu oglindeste nimic, omul la un anumit stadiu?"
Bogdan Iancu: "Inseamna ca toti poetii mari americani erau imaturi, ca se plangeau...".
Stefania Plopeanu: "...ceea ce doresc eu este sa citesc un poet mare roman, ma erijez in cititor si zic, domne, de ce poetul asta nu pune mana pe ceva, sa-mi arate cum face lumea sa se schimbe?; nu de hei-rup socialist este vorba; e un stadiu de constiinta pe care daca nu-l traim n-avem nici o sansa...".
Octavian Soviany intinde firul polemicii: "... poezia se naste dintr-un dezechilibru, dintr-un sentiment al sfasierii; poetul e un imatur social; cand te maturizezi faci alte lucruri, faci trafic de arme, ca Rimbaud; il iubim pe Rimbaud imatur; vreau sa-mi declar solidaritatea in imaturitate cu Domnica".
Radu Voinescu redivivus: "... nu cred ca trebuie sa izgonim vreun tip de critica din vreun tip de cenaclu; poezia, oricat de anomica, are legatura cu eticul, se naste pe un camp de mentalitati; exista aceasta subterana etica generatoare de sens poetic; argumentul ca o poezie nu este gustata de generatia de astazi nu stiu daca este suficient; maine Bogdan Iancu va voi altceva; peste 20 de ani va cauta nu aceasta poezie atat de directa care ii place acum; s-ar putea sa vrea sa citeasca un tip de poezie profund culturala; simteam nevoia sa fac un pic apel la un palier mai mare de opinii; vreau sa inteleg ce va face sa scrieti asa...".
Marin Mincu: "Inainte de a-i da cuvantul dlui Vasilache, o precizare: la critica sociologica, psihanalitica, textualista, filologica, gramaticala, nu se raspunde printr-o atitudine gregara, printr-o aparare virulenta / violenta a colegului; va invit sa veniti cu argumente, nu prin aceasta incrancenare; Bogdan Iancu are un discurs foarte coerent, dar s-a suparat si a provocat o discutie inutila; in ce priveste aceasta intoleranta: dle Soviany, nu este cazul sa ne solidarizam; poezia pe care o numea Stoiciu intr-un anumit fel, nu repet sintagma, se scrie iata aici, cu sintagme care sunt destul de plate din moment ce descoperim patetisme, clisee, citate, si nu suntem deloc fulgerati de prospetime, spontaneitate, constructie, substanta; plutim in niste ape destul de caldute; in aceasta situatie, intoleranta mi se pare lucrul cel mai daunator; va rog sa-mi raspundeti...".
Octavian Soviany, a treia oara la microfon: "... nu este, nu a fost nici un moment vorba despre modul cum scrie Domnica..."
Marin Mincu: "... nu este vorba despre nici o Domnica; este vorba de aproape 40 de sedinte de cenaclu in care noi am fost bestial de blanzi; Domnica este cu adevarat o poeta originala, cum am spus, dar nu personalizam acum; s-au deschis niste fante ale unor dicutii posibile; nu mai admit sa se iasa din sala cu lipsa de respect si intoleranta grosolana cand vorbesc cei care nu fac parte din promotia mea; nu admit sa nu se ia in seama ca literatura romana este un continuum; se constata din textele dvs. din cand in cand ca nici macar nu sunteti la curent cu ce s-a scris in literatura romana; nu sunt de acord, intr-un cenaclu al U.S., cu lipsa de profesionalism...".
Octavian Soviany, repriza a patra: "... mi-am manifestat anumite rezerve despre felul cum scrie Domnica; noi despre asta trebuie sa vorbim, despre felul cum scrie cel care prezinta un text; nu atat despre ce scrie; discutia despre maturitate/imaturitate a pornit exact de la textele Domnicai, si eu am luat in discutie imaturitatea poetului; am spus ca poetul este in general un imatur." In ce priveste discutia de principiu? "Ceea ce m-a deranjat a fost faptul ca aceasta revolta/ nemultumire a poetului a fost transformata intr-un criteriu de judecata; m-am gandit la Domnica, la oricare din generatia lor: nu se intreaba nimeni, oare acesti tineri sunt cu adevarat fericiti?; oare nu se gandesc ca in ziua aceea cand Domnica scria poate nu avea bani sa-si cumpere paine; in situatia asta noi ii judecam de imaturitate?; asta e imaturitatea?; a o acuza pe Domnica, pentru revoltele ei, de imaturitate, mi s-a parut un lucru nepotrivit; si Eminescu a fost imatur, fiindca si Eminescu a tot plans si i-a acuzat pe ceilalti..."
Radu Voinescu, de pe scaun: "Cand am pronuntat, primul, cuvantul maturitate, m-am referit strict la maturitatea ei artistica..."
Marin Mincu: "... este aproape penibil, nu venim in cenaclu ca sa ne exprimam aceasta frustrare a lipsei banilor de a ne cumpara paine; nu cred ca Eminescu poate fi invocat in acest context; sunt de acord ca poetul trebuie sa fie cel mai critic, cel mai agresiv fata de societatea in care exista; aceasta e o situare care a devenit slogan deja din vremea lui Ovidiu; "deplasarea" necesara a poetului, mereu in adversitate cu societatea contemporana lui, cu regimul politic s.a.m.d. este un slogan; chestiunea era cu totul alta, era vorba, cum spune dl Voinescu, de imaturitate sau de o posibila imaturitate; intrebarea e daca literatura celor tineri e reductibila numai la unele aspecte care pot conduce la indepartarea poeziei de o finalitate mai inalta; modelul literaturii romane a disparut de la orizont numai pentru ca noi avem 20-24 de ani si nu vrem sa citim literatura romaneasca?; mi se pare ca intai trebuie sa cunoastem perfect aceasta literatura; evident trebuie sa cunoastem cat mai multe literaturi pentru a putea sa devenim competitivi...".
Mai trec pe la microfon, replicand, Marius Ianus pentru care "intreaga literatura romana este imitatie" si Ionut Chiva....
Marin Mincu (final contras): "... o parte dintre cei de aici cred ca sunt geniali, sunt foarte frumosi, foarte tineri, de departe ei sunt crema acestei lumi, iar ceilalti sunt ciumati, plini de eczeme, bubosi si prosti; cand vorbesc cei dintr-o parte, ceilalti ies si fumeaza pe hol... Dle Tupa, v-am invitat de n ori sa veniti sa vorbiti, cenaclul si-a atins scopul, s-a declansat o discutie... ; daca vreti ca cenaclul sa mai continue, trebuie sa ne imprietenim cu toti scriitorii vii care convietuiesc in aceasta republica a limbii romane...; nu vreau sa-i tolerez pe cei mai tineri printr-o atitudine de neglijare/respingere a contributiei generatiilor precedente..." .
Invitatii editiei viitoare, doi poeti din Craiova: Ionel Ciupureanu si Xenia Karo. Dupa acest anunt, retin din cuvantul Simonei-Grazia Dima: "...vin la cenaclu cu ideea ca noi formam o familie spirituala, ca vin spre niste rude; in seara asta am avut senzatia ca acest sentiment a fost pariul meu, unilateral; nu regret acest lucru; am avut senzatia unei prapastii extraordinare astazi, in sensul profesionist, al artei scrisului..." Aplauze.
Domnica Drumea: "Eu am spus ce aveam de spus, am citit...". Aplauze.
Inchide Razvan Tupa: "Singurul lucru care a iesit rau este ca nu s-a putut vorbi probabil mai serios despre poemele doamnei Dima....".
Fireste, mai departe scrie-n carte.
Daca tot ma intrebati, teiul din curtea Casei Monteoru inca n-a inflorit. Acum un an credeam ca tacerea lui epuizase vorbaria poetilor. Uite, rectific.
ZIUA cu bine!
Marian DRAGHICI 
A r h i v a
  O R L poetului    
  Lucia VERONA    
  Hamsun    
  |N MEMORIA LUI ION DRAGANOIU    
  Ziua Literara va recomanda    
  Diligenta cu luneta    
  Tutti frutti    
  Ceea ce oamenii nu vor sa afle    
  Ego si alter-ego poetic    
  Lucian Perta Parodii    
  "LITERATURA CA DESTIN"- POETUL ION STRATAN, INVITATUL EMISIUNII    
  Domnica DRUMEA    
  Simona-Grazia DIMA    
 Top afisari / comentarii 
 "Mama Lumii" la Bucuresti (50 afisari)
 |N MEMORIA LUI ION DRAGANOIU (41 afisari)
 Richard Chamberlain e homosexual (39 afisari)
 Domnica DRUMEA (23 afisari)
 Ziua Literara va recomanda (21 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2003 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02765 sec.