Ziua Logo
  Nr. 2630 de luni, 10 februarie 2003 
 Cauta:  
  Detalii »
Literara
cronica cenaclului
24. In fine, seara cu doi prozatori
Miercuri, 5 februarie. 18h15. Sala Oglinzilor, o idee mai animata ca-n alte seri. O idee mai mult. O fi din cauza ca se citeste proza, nu poezie? Mai bine sa nu stim. In hol, taclalele de incalzire, tigarile, fumul. June aspirante (gimnaziste) vor parerea criticului amfitrion despre impulsul lor creator. Mai trimiteti, cere criticul. Discutiile cat-decat exersate "la o pipa" se transfera lent intre sobrietatea oglinzilor. 18h30. Asistenta continua sa aflueze. Picura, daca nu ninge. Alexandru Ecovoiu, la microfon, gata sa citeasca: "Se mai pot aduce scaune...". Se mai aduc. Cei veniti in timpul lecturii vor sprijini stoic usa. Din pacate, nici spatiul tipografic nu ne incape. In foaie, in partea plina a paharului serii se decanteaza cam o treime din "taria" discutiilor. La fel, din textele citite. Risipa de eruditie a comentariilor dnei Stefania Plopeanu, ale dlor Radu Voinescu, Octavian Soviany sau Mircea Carstea, rezista suspendata - cat timp? - in memoria celor prezenti. Pe urma? Textul. Pagina scrisa. O zi.
18h25. Dl Marin Mincu anunta doi prozatori, "unul consacrat si aproape o debutanta pura: Alexandru Ecovoiu si Ioana Baetica". Criticul, despre seniorul editiei: "... un caz al literaturii noastre; nu este prezent nici in Dictionarul asa zis complet al echipei de la Cluj, nici in alte dictionare; Ecovoiu nu apartine nici unei promotii, merge pe cont propriu; reuseste sa fie inca de pe-acum unul dintre romancierii nostri cei mai importanti". E citat articolul "O capodopera"(despre Sigma), in care Ioan Buduca "recunostea ca avem de-a face cu un mare romancier". Intrebarea "de ce "romanul anului" apartine altui autor"?, e pur retorica. Argumentele lui Buduca, din articol? "Puerile"!, considera dl Mincu. Si revine: "Ecovoiu e unul dintre rarissimi romancieri romani capabili sa se confrunte intr-o competitie externa; suntem in proza autohtonisti; sa iesim din acest con de umbra care ne marcheaza". In fine, se insira cele mai importante distinctii literare obtinute de prozator (v.pag.3), cu ironizarea, ca valoare baneasca, a Premiului Academiei.
Lectura Ecovoiu. Expansiva. Energie neagra, de "inger exterminator" in lucru. 33 min. Prezentarea Ioanei Baetica (v.pag.3). Lectura de (deja) profesionista. 17 min.
Dl Octavian Soviany nu rateaza prilejul de a fi, in seara asta, in "capul" comentariilor, primul la microfon. Cunoaste "Violonistul", proza lui Baetica, din Fracturi. "Mi-a placut foarte, foarte mult; extraordinara stiinta de-a apasa pe doua-trei registre diferite; erotism nebun, detasare ironica, deschidere catre mitic". Proza citita ii confirma "parerea foarte buna". Sunt bifate: "deschiderea catre abisal; sensibilitatea feminina lasata sa se manifeste liber (dand nastere la poezie); pendularea pe mai multe registre". Inchide: "la Litere sunt poeti cu totul deosebiti, iata ca intre ei exista si o prozatoare de anvergura". Despre Ecovoiu: dupa lectura entuzista a romanului Sigma, impartaseste parerea celor care vad in roman o capodopera. Capitolul citit subliniaza marile calitati ale prozatorului: "Asa se poate incepe un roman de exceptie".
Dl Ion Zubascu vede in Ecovoiu "un prozator extrem de socant; am citit Sigma si m-a socat proiectul extraordinar de curajos al cartii: sa indraznesti sa pui in discutie ceea ce s-a oficializat in doua mii de ani de crestinism!". Comentariul descifreaza miza romanului, in amanunt (nu insist) si conchide: "iti trebuie multa nebunie si curaj sa duci la capat un asemenea proiect". Proza ascultata i se pare "la fel de indrazneata; din prima propozitie polemizeaza cu propozitia fundamentala a Genezei". Zubascu, disertatie pe tema data; polemica lui E. cu degradarea actuala a cuvantului, a limbajului care duce la dictatura si mortificare; in traditiile arhaice, ca si in ebraica, cuvantul era fapta, nu semantica goala, ca azi; fisura mortificanta intre cuvant si fapta conduce la punctul zero al genezei, la increat, la un nou inceput, in care cuvantul sa fie cuvant-fapta". La Ioana Baetica, Z. remarca "pofta comunicarii si precizia expresiei care tradeaza talentul sigur; sintaxa profesionala; mare talent, de mare viitor".
Dl Mitos Micleuseanu preia sintagma lui Zubascu "geneza inversa" referitoare la proza citita de Ecovoiu. Adauga: "antiutopie paranoida". Desi nu a citit Sigma, polemizeaza cu Z.: "ce este legat de Hristos este dincolo de limbaj". Textul lui Ecovoiu? "Are mult umor, si negru, si fin; se exfloliaza usor spre aberatie; se vede intentia pastrarii intregritatii, chiar in aceste caderi in abisal si umor negru". Textul Ioanei Baetica? "Frumos, si delir, si poveste, si vis". Sugestii? "O minimalizare, un reductionism, este prea extins...".
Dl Mircea Carstea, despre proza lui Ecovoiu: "...titlul "Ordinea"(cosmos, in greaca) are o capcana; vocea auctoriala mult prea pregnanta; incercand sa fie prea serios uita sa dea elementele de dinamica textuala (autoironia, ironia, intercalari, incoerente cu fond); personajul nu se defineste prin actele sale; Ecovoiu accede usor la temele mari, si aceasta este o tema mare". Polemic la Zubascu: "...in ebraica, torah e lumina si lege: "Sa fie Lumina, egal sa fie Lege". Lui Ecovoiu ii recomanda sa foloseasca cuvantul falus (etim. creasta coifului). La Baetica, recunoaste "o buna respiratie de prozator; discurs prea elaborat despre un personaj-gitanca spaniola; final bun, incipit prea colorat; nu nuvela, proza scurta".
Dl Albert Kovacs, despre Ecovoiu: "...din franturi de mituri arhicunoscute se lanseaza crearea unui nou mit; miza noului roman e colosala; viziunea, moderna, substantiala; personajul, tot timpul realizat prin fapte; Ecovoiu este un scriitor extraordinar, cu foarte buna scriitura". Pe Ioana Baetica o felicita pentru "frumoasa scriitura, pentru crearea realului in dimensiunea imaginarului; pentru talentul neindoielnic..."
Dl Ionut Chiva, comentariu de prozator; textul lui Ecovoiu il trimisese initial la Taxi driver al lui Scorsese; fragment discursiv "departe de ceea ce inteleg eu prin proza, aproape un eseu; mult prea pregnanta vocea auctoriala". La Baetica.: "calitati evidente, dar e pretioasa pana la Dumnezeu; nu se poate pune problema unei verosimilitati, este o constructie care tine de carti, in nici un caz de viata".
Dl Adrian Urmanov, comentariu de cititor; inceputul, la Ecovoiu, "convinge, imi place groaznic de mult personajul; primele sapte pagini jumatate admirabile, discurs gradat, dupa care totul se schimba, da senzatia de fals". E. intervine, explica "falsul": fragmentul n-a fost citit integral, din motive de incadrare in timp. In fine, Urmanov acuza "linearitatea" celor unsprezece pagini. La Baetica reproseaza opusul, discursul "mult prea sofisticat", modul de a scrie "prea incarcat: cititorul ajunge ca un calculator supraincarcat".
Dna Stefania Plopeanu produce un veritabil eseu critic (amplu) al romanului Sigma. Rezumam, pe cat posibil: "dl Ecovoiu, prozator de categorie grea; problematica, deosebit de actuala, reconstituire a conversiunii Sfantului Pavel, traita in conditiile prezentului; miza ce preocupa filozofia, hermeneutica in general: este de cautat adevarul, qui est veritas?, al lui Pilat?; E. isi asuma obligativitatea de a gasi cu orice pret, chiar demontand Scripturile, un adevarrr, nu se stie ce adevarrr (sublinierile apartin intonatiei - n.m.), pe care in mod suspect chiar Scripturile il ascund; tensiunea cartii, foarte incitanta; asadar, miza nu este punerea la indoiala a crestinismului, nu un dialog rasturnator cu mitul christic; mare eruditie romanesca; pledoarie anti-fundamentalista bine condusa, stil putin sacadat, grija de constructie si de amanunt pana la fraza". Despre fragmentul citit: "miza, de aceeasi natura, infruntarea intre ideea de ordine cu orice pret (metafizica, omoratoare pentru om, datatoare de dictatura) si degradarea care poate surveni prin cuvant". Concluzia? E. repune pe tapet "romanul cu miza existentiala; este un mare castig". Despre Baetica: "...textul din Fracturi mi-a lasat impresia unui calc; anumite constructii le recunosc ca specifice italienei, nu romanei". Proza citita? "...senzatia ca nu pot sa intru in text, un text-container, inghesuie o multime de fragmente carora nu le vad logica". E respins intertextul in engleza, "refuz sa citesc in engleza: grecum est non legitur". In loc de concluzie: "trebuie sa folositi bomboane mai tari ca sa ma castigati pe mine; am citit Finnegans Wake, e altceva; nu admit unui autor roman sa ma pacaleasca in felul acesta".
Dl Radu Voinescu, la a doua prestatie critica in cenaclu; Ioanei Baetica "proza ii tradeaza talentul, dar nu se ridica la inaltimea lui; text fara miza; cuvintele crude distoneaza intr-un text de asemenea factura"; pentru exersarea gustului in spita erotica trimite la literatura lui Violette Le Duc, Anaïs Nin, Pauline Reage. Predictie: "Va veni o zi cand talentul genuin al autoarei va fi pus in slujba literaturii". In aprecierea criticului, Ecovoiu este "autor cu cota valorica importanta; textul citit permite sa intrevedem ceva din viitorul roman, insa pronosticurile sunt hazardate; E. s-a scolit la marii scriitori ai strainatatii". Hesse si Thomas Mann sunt invocati "intre iubirile celui care scrie o viitoare Die Order". Prin L'erotisme et la morte, de Georges Bataille, se refera la "o tortura din China", zisa "o mie de bucati", ca sa evoce cum, la o lansare de carte, "din literatura lui Ecovoiu se atribuia o parte lui Saramago, o parte lui Jünger, lui Borges, lui Pratolini, lui Al.Dumas; in realitate, Alexandru Ecovoiu este el insusi, profund si puternic, cu un stil slefuit, cartezian, de mare literatura, cu sanse sa prinda la traducere".
Marin Mincu: "Anvergura discursului critic al dlui Radu Voinescu il va apropia in timp de critica lui Radu Enescu, un hermeneut adevarat...".
Dl Andrei Peniuc invoca la "judecata" prozei lui Baetica pe Ion Creanga ("am scris lung pentru ca n-am avut timp sa scriu scurt") si Ionut Chiva ("gratuitatea dusa pana la extrema a textului Ioanei"), ca sa puncteze: "Ioana a avut timp, pentru complicatii si floricele stilistice". Efect la lectura? "Montarea cititorului pentru detaliu distruge receptarea textului". La Ecovoiu: "imi place stilul clar, pragmatic; un roman poate suna didactic prin demonstratie fatisa sau prin imbracarea demonstratiei in parabola". Cale de mijloc? Demian-ul lui Hesse."Teoria ca teoria, dar sa nu lasi deoparte povestea; imi place foarte tare stilul, dar daca e actiune imi place si mai mult".
Dna Carolina Ilica e sedusa de proza tinerei Baetica, dar: "m-a atras in lumea ei, nu m-a pastrat acolo; are talent". Despre Ecovoiu: "o mostra de stil atic, se apropie de perfectiune si prin ce, si prin cum spune; trimite la Jocul cu margele de sticla, al lui Hesse; in proza noastra n-am gasit asa ceva la nimeni".
Dlui Razvan Tupa, proza lui Ecovoiu ii evoca Recurs la metoda, romanul lui Alejo Carpentier. Observa poetul: "povestea e rupta din timp; evolutia discursului foarte legata de muzica; stilul gradat, construit sa prinda si sa provoace". Baetica nu are "abilitatea lui E. de-a atrage si provoca discutii; placerea pe care mizeaza Baetica este a fanteziei crude; in interiorul acestei fantezii exista schimbari bruste de persoana, de sex, orchestrate bine de autoare; Ioana nu este un autor care sa oblige pe cineva sa-i placa; cand intelegi placerea povestirii, nu mai este nici o problema. Vezi La poalele vulcanului, de Malcolm Lowry.
Dl George Banica are la dispozitie un minut sa spuna ca este admirator al lui Ecovoiu.
Dl Cristian Galeriu este inchizator de editie, in locul dlui Mihai Prepelita, amanat din criza de timp. Retinem din Galeriu: "religiozitatea lui Ecovoiu e nula" si "Ioana Baetica are proze de o suta de ori mai bune...".
21h7min. Dl Marin Mincu: "Tragem cortina, am depasit timpul. In sedinta viitoare vor citi Ioan Grosan, proza, si Cosmin Perta, poezie".
ZIUA cu bine!
Marian DRAGHICI 
A r h i v a
  Horia Garbea. Razbunarea teatrului    
  Octavian SOVIANY    
  Lucian Perta Parodii    
  - LITERAR DUPA OPERA POETICA A LUI MIHAI URSACHI    
  Ioana Baetica    
  Alexandru Ecovoiu    
  O noua generatie literara    
  Horia Garbea    
  Literatura si banii    
  Ziua Literara va recomanda/nu va recomanda:    
  Diligenta cu luneta    
  Tutti frutti    
 Top afisari / comentarii 
 Un soi de Bratianu-Cartof (136 afisari)
 Festival National "Iuliu Merca" la Cluj (46 afisari)
 Ziua Literara va recomanda/nu va recomanda: (23 afisari)
 Forta militara americano-britanica din Golf (19 afisari)
 Sarlataniile baronului moldav (16 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-2003 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01845 sec.