Ziua Logo
  Nr. 1658 de miercuri, 8 decembrie 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Basescu nu se lasa. Si bine face!
Sorin ROSCA STANESCU 
Ministrul social-democrat al transporturilor a raspuns sfidarii ceferistilor printr-o solutie absolut senzationala. Convins ca-si poate dovedi dreptatea in fata Curtii Supreme de Justitie, Traian Basescu inlocuieste calea ferata cu poduri aeriene, rutiere si navale. Diminueaza astfel, suferintele populatiei nevoite sa calatoreasca dintr-o localitate in alta, ii recompenseaza pe cei care nu se pun de-a curmezisul reformei si pedepseste regia cailor ferate. Muta subventiile de colo-colo. Daca ministrul Transporturilor se tine tare, pana vineri, CFR-ul va suporta toate pagubele create, sindicatul s-ar putea sa nu se aleaga decat cu praful de pe toba sau chiar cu drastice sanctiuni, calatorii nu vor mai fi stresati, iar transportatorii aerieni, fluviali si rutieri vor inregistra, cateva zile, castiguri suplimentare. Dimpotriva, in eventualitatea in care Basescu cedeaza, toti ceilalti vor plati. Si, in primul rand cetateanul pe care il va costa, in viitor, si mai mult un transport pe calea ferata, fara ca, in materie de confort sau viteza sa primeasca ceva in schimb.
Maririle de salarii solicitate de sindicalistii feroviari, daca li se acorda, pot compromite intregul program de modernizare al transporturilor pe calea ferata. In desele mele interventii pe aceasta tema am sustinut, fara exceptie, dreptul organizatiilor sindicale de a initia actiuni revendicative, inclusiv greve generale. Este dreptul elementar al oricarui lucrator de a lupta, prin mijloace legale, pentru a castiga mai bine si a-si ameliora conditiile de munca. Fara sindicate nu exista democratie. Si nici sindicalism nu exista, in absenta actiunilor revendicative, de protest. Singura limita pe care un stat de drept o pune in calea actiunilor sindicale este legea. Ceea ce inseamna ca, sub nici o forma, legea nu trebuie incalcata. Cand se produce o asemenea abatere, atunci sunt lezate interesele unei majoritati de dragul unei minoritati.
Matei Bratianu, liderul uneia dintre cele mai puternice centrale sindicale, a afirmat, atunci cand Traian Basescu si-a facut cunoscuta neobisnuita solutie de a-i transporta pe calatori cu avioanele si autobuzele, iar marfurile cu vapoarele, ca acesta a innebunit. Ca si-a pierdut controlul. Ca nu mai stie ce face. Eu cred ca, dimpotriva, Matei Bratianu si ceilalti lideri sindicali au fost luati prin surprindere si facuti KO de "Solutia Basescu". Si asta s-a intamplat pentru ca acesti lideri sindicali au scapat situatia de sub control. Sau, poate, nici nu au controlat vreodata lucrurile. Iata, in cele ce urmeaza, cateva argumente. Primul si cel mai important este ca, aceasta categorie socio-profesionala, a ceferistilor, este una dintre cele mai putin lovite de criza economica prin care trece Romania. Este adevarat, nu se poate spune ca avem muncitori privilegiati. Toti o duc rau. Toate familiile se zbat in dureroase griji financiare. Totusi, daca ne uitam la venituri, vom constata o realitate socanta: media castigului la caile ferate se plaseaza, in cazul unui muncitor, peste venitul unui profesor universitar, a unui medic sau a unui jurnalist. Este limpede ca muncitorul feroviar nu produce mai multa valoare sociala decat categoriile de intelectuali mai sus mentionate. Si atunci, de ce un ceferist sa primeasca inca 70% fata de cat are, iar ceilalti sa se zbata in continuare intr-o saracie si mai mare pentru ca trebuie sa suporte si cei 70% ai ceferistilor? Am ales exemple la limita. Ii rog, insa, pe cititorii ziarului Ziua care sunt muncitori si nu lucreaza in cele cateva regii privilegiate, sa-si compare propriile salarii cu cele inregistrate, in prezent, de feroviari si a caror medie se plaseaza intre 2.200.000 lei si 4.000.000 lei. Si sa tina cont de faptul ca in aceste sume nu sunt incluse nenumaratele sporuri si facilitati pe care le au feroviarii. Si sa ia aminte ca acestia mai solicita inca 70%, nemultumindu-se cu cei 20% pe care Ministerul Transporturilor, din mult prea multa generozitate, il ofera. De ce aceasta inechitate? Cum se explica ea? Si cum poate fi asanata?
Explicatia consta in santaj. Prin forta lucrurilor exista cateva regii ale caror sindicate, odata puse in miscare, pot paraliza segmente importante ale societatii. Guvernele, in succesiunea lor, nu s-au induiosat si nici nu au tremurat de frica atunci cand profesorii, studentii sau personalul sanitar au intrat in greva sau au iesit in strada. De aceea, asemenea categorii nu au primit, de-a lungul anilor, mai nimic, cu exceptia obisnuitelor indexari. In schimb, guvernele au tremurat in fata violentelor dezlantuite de mineri ori a actiunilor in forta ale unor regii cum este Compania Nationala de Cai Ferate sau a unor megasindicate motorizate cum este cel al soferilor. Iar rezultatul a fost ca acestea au obtinut aproape tot ce au vrut. In detrimentul majoritatii. Si care ar fi solutia? Sa nu li se mai dea nimic.
Asa se face ca Traian Basescu, un demnitar de stat, venit la Transporturi ca reprezentant al unui partid de stanga creeaza aparenta ca face o politica de dreapta, atunci cand tempereaza "elanul" ceferist. Si, nu intamplator, Matei Bratianu si-a permis sa someze Partidul Democrat, amenintandu-l ca daca nu il pune la punct pe Traian Basescu, insusi partidul va fi declarat "Inamicul numarul unu al sindicatelor". In realitate, Basescu nu face o politica de dreapta, ci face pur si simplu o politica de bun simt. El le cere sindicalistilor sa fie rezonabili. Iar daca nu, sa respecte legea. Sa afiseze, pe perioada grevei, mersul trenurilor pentru ca cetateanul sa nu fie batjocorit. Sa fie facute reviziile la locomotive si garnituri pentru ca viata calatorului sa nu fie pusa in pericol. Iar daca aceste norme elementare nu sunt indeplinite, atunci Basescu, refuzand sa cedeze santajului, face apel la Justitie. Am certitudinea ca Justitia va scoate aceasta greva in afara legii. Este de presupus ca si Basescu a ajuns la aceeasi concluzie. Si atunci, observand ca greva este ilegala si stiind ca biletul de tren este un contract intre calator si CFR, ministrul a incercat, recurgand la avioane si autobuze, sa respecte angajamentele departamentului de care este responsabil. Asa ca, domnule Bratianu, Basescu o fi adevaratul nebun? Daca Traian Basescu ar face o politica de dreapta, dupa verdictul Curtii Supreme de Justitie ar trebui sa desfaca contractele de munca ale tuturor organizatorilor acestui protest si ale tuturor lucratorilor de la revizie care nu s-au prezentat la locul de munca. Eu unul asa as face. Si chiar mai mult decat atat: capilor le-as intocmi dosare penale.
A r h i v a
 Top afisari / comentarii 
 Filmul celei de-a doua zile de greva (310 afisari)
 Primul lot de tancuri TR 85 M1 pleaca spre unitatile militare (163 afisari)
 Taranistul Ionel Roman il acuza pe taranistul Dugulescu ca face prozelitism printre deputati (40 afisari)
 "Comunistii sunt comici in opozitie si odiosi guvernare" (26 afisari)
 Naor Herscovici ramane in arest (10 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 1.16102 sec.