Ziua Logo
  Nr. 1484 de vineri, 14 mai 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Dezvaluiri
Accidentul de la Savarsin este consecinta dezastrului in care a fost adusa aviatia romaneasca Cadrele compromise in regimul comunist au fost avansate Comandantii au facut nestingheriti politica PDSR Starea precara a aviatiei, incompetenta si coruptia au fost considerate "inalte secrete militare" Structuri pentru functii si nu invers Prea multe functii auxiliare Am reusit sa devenim total incompatibili cu structurile euro-atlantice Nu e nevoie numai de importuri masive de tehnica moderna Trebuie sa continue procesul democratizarii armatei, stopat de regimul Iliescu Conditii decente de viata pentru piloti "Cand am vrut ca unitatea sa poarte numele Regelui Mihai, am fost numiti "regalistii din Timisoara""
Pilotul mort acuza regimul Iliescu
-- Lt. Comandor Dorin Craiu a fost semnatarul unui memoriu adresat presedintelui Constantinescu si conducerii Ministerului Apararii, inca din 1997 * Impreuna cu alti 46 de ofiteri piloti ai Grupului 93 Aviatie Vanatoare Timisoara, pilotul cazut a semnalat situatia catastrofala in care a ajuns aviatia romaneasca in timpul lui Iliescu
Ziarul ZIUA a intrat in posesia documentului original, semnat de 47 de ofiteri piloti din Grupul 93 Aviatie Vanatoare Timisoara, adresat presedintelui Constantinescu, in care militarii il informeaza pe seful statului despre situatia grava in care se afla aviatia romaneasca si ii cer redresarea acesteia. Mesajul a fost adresat presedintelui acum doi ani, cu ocazia vizitei acestuia la Grupul de Aviatie Timisoara. Cu toate ca forurile superioare ar fi trebuit sa ia masuri, accidentele de aviatie militara au continuat. Ofiterul decedat in urma prabusirii aparatului de zbor MIG 23 a completat lista neagra a victimelor cu numarul 13. Pana in 1999, aviatia militara a inregistrat 21 de accidente de acest fel, in urma carora au decedat 12 piloti, fara a mentiona ultima victima. In mesajul din 1997, pilotii au adus la cunostinta presedintelui Constantinescu regresul aviatiei, incepand cu 1990, inclusiv a mostenirii primite de la regimul anterior.
Aviatia Militara nu a avut niciodata un partener de discutie
Domnule Presedinte,
Noi, pilotii Grupului 93 Aviatie Vanatoare, constituim elementul luptator al Aviatiei Militare (Av.M.) in partea de vest a tarii. Suntem increzatori in rezultatele vizitei dumneavoastra in Timisoara si ne facem datoria de militari si cetateni ai Romaniei, in a va prezenta opiniile noastre privind starea reala a Av.M. si in special a Aviatiei de Vanatoare (Av.V.). Am pornit acest demers cu convingerea ferma ca redresarea Av. M. este inca posibila, dar necesita eforturi conjugate din partea unor factori determinanti - politic, economic, militar, uman - cu conditia unei analize lucide si transparente a starii structurilor Av. M., a problemelor cu care se confrunta aceasta la ora actuala. Incepand cu ianuarie 1990, Av. M. a intrat intr-un proces complex si continuu de descompunere, caracterizat si de aceasta data de primordialitatea factorului politic, proces care este aproape de finalizare, daca nu se iau masuri urgente si exceptionale. De-a lungul celor sapte ani, pilotii militari din Timisoara, alaturi de toti pilotii din Av.M., au incercat in nenumarate randuri sa traga un semnal de alarma si sa opreasca declinul aviatiei, dar pana acum niciodata nu a avut un partener de discutii, nu a gasit un factor politic sau militar interesat de salvarea acestei importante categorii de forte armate.
Acest proces a si inceput, cum era firesc, prin politica de cadre, care a avut urmatoarele obiective: - protectia, preluarea, avansarea si promovarea cadrelor compromise in regimul comunist; - reconvertirea abuziva a ofiterilor politici si de contrainformatii, urmata de promovarea lor in functii cheie (ex. Comandorii Paun Constantin, Berintan Ion, Mociar Ion etc.); - rotirea si apoi avansarea ofiterilor contestati de propriile colective pe timpul evenimentelor din decembrie 1989 (ex. generalul Stan, generalul Harpaila, generalul Rus, comandorul Draghicescu si multi altii); - avansarea si promovarea cadrelor incompetente, compromise moral, dispuse neconditionat sa faca jocul puterii (informatorii si colaboratorii organelor C.I.); - promovarea cadrelor pe criterii politice, in functie de ziarele pe care le citesc, de regula simpatizanti ai PDSR, PUNR, PRM, PSM; - obstructionari pe criterii politice, indreptate de regula impotriva fortelor democratice si institutiei monarhice. Aici trebuie specificat ca fosta putere a calificat in bloc colectivul pilotilor militari din Timisoara ca fiind regalist, aservit unor interese si puteri ostile tarii, deci neloial si nesigur in eventualitatea unui conflict armat. Insasi comanda Av.M. a lansat un proces abject de dezinformare in cadrul unitatilor, privind starea psiho-morala a pilotilor timisoreni si disponibilitatea acestora de destabilizare a armatei si societatii, de "a vinde Ardealul ungurilor".
Este inutil sa reliefam dimensiunea dunelor morale aduse acestor luptatori de insusi garantul lor profesional si moral: Comandamentul Aviatiei Militare (C.Av.M.). Procesul de repolitizare a Av.M. a continuat prin propaganda mascata in cadrul unitatilor, in folosul fortelor neocomuniste si mai ales, impotriva fortelor democratice. Acoperiti de sloganul "voi, militarii, nu faceti politica", factorii de raspundere si unii comandanti faceau nestingheriti politica PDSR si a Coalitiei sale. Aservirea Av.M. in jocul murdar si inconstient al puterii neocomuniste a culminat prin implicarea acesteia in programul de realizare a unor tensiuni interetnice in Romania. Astfel, in mod ilegal si abuziv, au fost trimise la ordin elicoptere si avioane subsonice si supersonice de lupta pentru a survola la mica inaltime unele localitati etnic majoritar maghiare, cu ocazia sarbatorilor de Pasti catolic, cu scopul clar de a intimida si revolta populatia maghiara din acele localitati romanesti. Procesul de descompunere a Av. M. a avut un caracter complex, deoarece s-a actionat in cadru metodic, sustinut, urmarindu-se conjugarea tuturor factorilor care dau taria sau invers, slabiciunea unui sistem militar: factorii umani, tehnic, psiho-moral, structuri.
Astfel, daca Av. M., in perioada 1990-1991 a realizat unele cresteri in privinta pregatirii pentru lupta a pilotilor, acesta are ca substrat consumarea aproape integrala a resursei tehnice mostenite de la fostul regim, fara ca cei care gestionau destinele aviatiei sa dea dovada de responsabilitate si prevedere in acest domeniu. Ca urmare, incepand cu anul 1992, resursa tehnica a Av. M. a intrat intr-o cadere brusca si continua, proces favorizat de multi factori subiectivi, intre care amintim: - Comandantii si responsabilii logistici din unitatile de aviatie, din lichelism fata de esaloanele superioare, raportau date total rupte de realitate, specific "epocii de aur"; - Asigurarea logistica a aviatiei, in special cu piese de schimb, carburanti, lubrifianti a cazut in mana unor indivizi incompetenti, indiferenti si corupti.; - In marea lor majoritate, comandantii din cadrul Av.M. acceptau tactic starea de lucruri, fiind mai dispusi sa-si mentina functiile, decat sa se implice in rezolvarea problemelor grave cu care se confruntau unitatile ; - La toate incercarile pilotilor militari de a informa opinia publica, de a face sa ajunga la cunostinta contribuabililor dezastrul in care intrase Av.M., comandantii si sefii de la toate esaloanele faceau front comun de interzicere a acestor tendinte, ca si cum starea precara a aviatiei, incompetenta si coruptia constituiau "inalte secrete militare".
Desi puterea neocomunista, instalata in decembrie 1989, dadea garantii ferme privind schimbarile esentiale din societatea civila si militara, a fost evident pentru oricine ca, in mod mascat, s-a urmarit aceeasi politica privind apararea nationala, aceeasi indiferenta tipic comunista privind destinele armatei. Deoarece Romania mergea cu pasi hotarati spre modelul de stat politienesc sud-american, nimeni nu mai avea nevoie de o armata bine pregatita, mai ales de o aviatie moderna si competitiva, care dupa ce inghitea mari fonduri, mai avea si piloti cu vederi democratice. S-a trecut atunci de la starea de indiferenta la hotararea de desfiintare a Av.M. ca arma de elita de sine statatoare si de transformare a acesteia intr-o componenta oarecare a apararii antiaeriene a teritoriului. Era necesara o lichidare mascata a aviatiei, deoarece problema apararii si a "falnicei armate romane" a fost un permanent capital electoral al fortelor national-comuniste, care nu se puteau prezenta in fata electoratului cu contradictii de genul "ne ameninta ungurii", dar noi desfiintam aviatia, ca si asa nu mai functioneaza. In spiritul starii generale de coruptie care sufoca societatea, s-au creat cu acest prilej structuri pentru functii si nu invers, cum ar fi fost normal, neinteresand pe nimeni lipsa de eficienta si fiabilitate a acestora.
Noile structuri militare au rezervat Av.M. un rol de "Cenusareasa", iar modul in care au fost concepute si realizate a generat urmatoarele efecte: - datorita sustinerii logistice precare, trecerea la noile structuri s-a facut greoi, cu inertii mari, momentul ales dovedindu-se total neoportun; - caracterul greoi si ineficace al noilor structuri a dus la slabirea si disiparea actului de comanda si de luare a deciziilor, a slabit incederea pilotior in elementele de comanda ale organismului militar; - in cadrul aviatiei, lipsa de fiabilitate a noilor structuri a dus la neconcordante si incompatibilitati intre unitatile luptatoare, bazele de deservire si esaloanele de comanda; - hotararea neinspirata de executare a trecerii pe alte tipuri de avioane cu un numar mare de piloti de vanatoare, mai ales fara a asigura o baza logistica corespunzatoare, a diminuat alarmant posibilitatile de lupta si de reactie rapida a aviatiei si asa reduse; - statele de incadrare au fost incarcate exagerat cu functii auxiliare, astfel incat bugetul de salarizare al aviatiei a devenit mult mai mic.
Din analiza modalitatii in care s-a trecut la noile structuri, valoarea si fiabilitatea acestora, precum si a efectelor generate, reies urmatoarele concluzii: - in faza initiala factorii politici si militari au facut o ampla campanie de dezinformare si intoxicare a opiniei publice, pentru a justifica aceasta actiune si chiar mai mult, pentru a o transforma in capital electoral in preajma alegerilor din noimbrie 1996; - s-a creat falsa impresie ca ne apropiem de structrile euro-atlantice, dar prin dezafectarea pe termen lung a Av.M., am reusit sa devenim total incompatibili cu aceste structuri; - pe plan national, desi se fac inca declaratii rupte de realitate privind starea armatei, dumneavoatra, ca sef de stat, trebuie sa stiti ca de fapt Romania nu mai are o aviatie operationala, deci o protectie aeriana reala, iar refacerea acestei arme de elita va fi un proces indelungat, care va costa tara eforturi uriase; - lipsa de responsabilitate, patriotism si transparenta reala cu care s-a lucrat la crearea noilor structuri, compromit serios eforturile fortelor democratice si reduc sansele Romaniei de integrare in NATO, in primul esalon de state central-europene.
Domnule Presedinte,
Din pacate, cei 7 ani de guvernare necomunista au afectat grav tocmai elementul esential al armatei - factorul uman - care este cel mai greu de refacut. Daca regimul Ceausescu a lasat in urma lui o armata de neprofesionisti, regimul Iliescu a transformat-o intr-o armata de deznadajduiti. Criza morala a elementului luptator, pe langa cele aratate mai sus, este determinata de trei mari aspecte: - moralitatea si lipsa de profesionism a celor care exercitau actul de comanda si de decizie; - imposibilitatea celor ce imbraca haina militara de a se instrui si implicit lipsa oricaror satisfactii profesionale; - lipsa unei protectii sociale corespunzatoare. Colectivul pilotilor de vanatoare din Timisoara considera ca procesul de redresare a Av. M. nu depinde in exclusivitate de importuri masive de tehnica moderna, pe care economia nu le-ar putea suporta deocamdata.
Este nevoie insa, de vointa politica, si de luarea unor masuri urgente, care nu implica costuri suplimentare, fapt pentru care va inaintam urmatoarele propuneri: 1. Continuarea procesului de democratizare a armatei, stopat in 1990, de catre regimul Iliescu, care sa aduca organismul militar la nivelul transformarilor declansate in societatea civila dupa noiembrie 1996. 2. Asanarea morala a Av. M. : deschiderea dosarelor C.I., garantarea moralitatii comandantilor si a cadrelor de raspundere, inlaturarea ofiterilor politici si informatorilor din functiile cheie. 3. Tragerea la raspundere penala a celor ce se fac vinovati de starea actuala a aviatiei, indiferent de pozitia lor, instituirea raspunderii celor ce exercita actul de comanda si decizie, care gestioneaza si conduc destinele Av.M. 4. Restructurarea Av.M., care sa urmareasca: - revigorarea si asigurarea operativitatii acestei arme; - compatibilitatea cu structurile N.A.T.O.; - redobandirea statutului de arma independenta, conducerea Av.M. exclusiv de catre specialisti in domeniu; -fiabilitatea si simplificarea structurilor, reducerea costurilor ce le implica acestea; -asigurarea unei ponderi de 25-30% a Av.M. in cadrul fortelor armate, proportie regasita si in structurile N.A.T.O. si nu de 9%, cat reprezinta la ora actulala; -cresterea raportului pilot/personal de sol la 1/7-1/10, deplasarea eforturilor materiale dinspre marile unitati si comandamente inspre unitatile luptatoare; -exploatarea cu maxim randament a tehnicii de zbor existente, a personalului si a timpului afectat pentru pregatire; -transparenta.
5. O noua politica de cadre, care sa urmareasca: - moralitatea individului; - profesionism, cultura militara, cultura generala; - avansari prin concurs; - scaderea mediei de varsta a personalului. 6. Instituirea conceptului de angajament, introducerea contractelor pentru intregul personal din Av.M., statuarea drepturilor si obligatiilor, precum si asumarea responsabilitatii partilor (institutie si angajat). 7. Elaborarea unui statut profesional al pilotilor militari, care sa distinga aceasta categorie de personal din marea masa de personal aeronautic, sa le asigure si sa le garanteze drepturile profesionale si sociale, asemanatoare legislatiei internationale. 8. Revizuirea indicelui de salarizare a pilotului pe avioanele supersonice de vanatoare (aprox. 250 piloti la nivelul intregii tari) in scara valorica de ierarhizare a personalului bugetar; pe scara de la 1 la 10 pilotul este situat in prezent in jurul valorii de 2,5. 9. Asigurarea unui standard de viata corespunzator si necesar pentru pilotii militari, in prima faza a unor drepturi si necesitati fundamentale ale acestora: -dreptul de a-si exercita profesia in conditii normale si de securitate (asigurarea unui numar suficient de ore de zbor); - dreptul la locuinta; - dreptul la recuperare fizico-motorie in urma unor boli profesionale si accidente; - aplicarea intocmai a legii si in sistemului militar. 10. Definirea clara a statutului locuintelor de pe langa bazele aeriene, care nu sunt "de interventie" (in acest caz M.Ap.N. s-ar obliga sa suporte toate cheltuielile ce tin de chirie, intretinere, curent electric, reparatii, etc. - ca in bazele aeriene ale N.A.T.O.) si nici "de serviciu", caz in care ar putea fi cumparate. Pana cand se va gasi o solutie, este nevoie sa se aloce fonduri pentru reparatii capitale si asta cat mai urgent. 11. Constituirea unor comisii mixte politico-militare parlamentare de analiza si control, pentru stabilirea situatiei reale din unitati.
Domnule Presedinte
Noi, pilotii de avioane de vanatoare de la Timisoara, am facut parte dintr-un fost regiment de elita al Aviatiei Militare. Datorita pozitiei pe care am avut-o pe timpul evenimentelor din decembrie 1989 si in perioada care a urmat, datorita convingerilor si idealurilor de democratie pentru care am luptat, am fost considerati nedemni, nesiguri, neloiali. Am fost umiliti in permanenta, ne-au fost batjocorite idealurile, fiind pusi sub comanda unor sefi corupti, incompetenti, colaborationisti ai regimului comunist, tocmai categoria de indivizi impotriva carora ne-am ridicat in decembrie 1989 si in ianuarie 1990. Stiind ca monarhia este total incompatibila cu comunismul, vazand ca produce mari temeri conducerii de la Bucuresti in anii in care nu se intrevedea revenirea fortelor democratice la putere, din convingere si pentru a ne preciza clar pozitia fata de neocomunisti, am cerut ca unitatea noastra sa primeasca numele ultimului rege al Romaniei. Aceasta cu atat mai mult cu cat M.S. Regele Mihai a fost brevetat ca pilot militar si constituie un simbol pentru istoria si aviatia Romaniei. Cum era de asteptat, am fost refuzati, numiti tendentios "regalistii de la Timisoara", dar noi am fost in permanenta mandri de titulatura ce ni s-a dat.
Ofelia STINAN, Octavian HOANDRA Nota: Intertitlurile apartin redactiei 
 Afisari: 129  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
  Motorul MIG-ului a fost gasit la 500 de metri de locul impactului    
  Pilotul Dorin Craiu va fi inmormantat sambata, la Cimitirul Eroilor din Timisoara    
  NATO avertizeaza ca bombardamentele vor fi din ce in ce mai dure    
  250 de soldati sarbi s-au retras din Kosovo    
  NATO anunta ca sarbii au pierdut 100 de aeronave    
  SUA constata ca forta lui Milosevici scade pe zi ce trece    
  Eltin si Chirac recunosc importanta unei lumi multipolare    
  Ambasada Chinei la Belgrad figura pe harta ca teren viran    
  Joschka Fischer a fost improscat cu vopsea rosie de un protestatar anti-NATO    
  Hillary Clinton viziteaza refugiatii din Macedonia    
  Schröder nu i-a convins pe chinezi    
  Rusii trimit in Adriatica un spion mai istet    
  Generalul Florica a fost arestat    
  Sase marinari romani blocati in portul iugoslav Prahovo au trimis un SOS intr-o sticla    
  Pedepsele aplicate mafiei de la "EuroColumna" au fost injumatite    
  Directorul Mihai Surcel are SRL cu acelasi obiect de activitate ca al ROFILM    
  Cel de-al treilea traficant implicat in cazul celor 25 kilograme de heroina s-a predat politiei    
  Pedofilul Michel Albenque a fost extradat din Romania    
 Top afisari / comentarii 
 Pilotul mort acuza regimul Iliescu (129 afisari)
 Inspectoratul Scolar Botosani cauta directori (37 afisari)
 In Botosani se produce paine cu eticheta pentru reclamatii (37 afisari)
 Pilotul Dorin Craiu va fi inmormantat sambata, la Cimitirul Eroilor din Timisoara (35 afisari)
 Motorul MIG-ului a fost gasit la 500 de metri de locul impactului (30 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.04214 sec.