Ziua Logo
  Nr. 1482 de miercuri, 12 mai 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Editorial
Asumarea raspunderii va trece ca trenul prin gara. Dar va costa
SORIN ROSCA STANESCU 
Este o procedura constitutionala prin care Guvernul forteaza mana Parlamentului. Un fel de abuz legal. Prin asumarea raspunderii, Executivul urmareste promovarea, in regim de urgenta, a unei legi, in conditiile in care, le forteaza mana deputatilor si senatorilor, in sensul ca, acestia nu pot modifica nici un articol. Principalul risc este major: caderea Guvernului. Opozitia are posibilitatea sa lanseze o motiune de cenzura care, daca intruneste numarul necesar de voturi, respectiv mai mult de jumatate dintre parlamentari, conduce, automat, la debarcarea Guvernului Radu Vasile si la declansarea negocierilor pentru formarea unui nou Executiv. O mare sansa pentru PDSR. Exista insa si efecte negative secundare ale procedurii la care se va recurge astazi.
In general, la asumarea raspunderii se recurge cu mare greutate. Pana la Victor Ciorbea nimeni nu a facut-o in Romania. Rezerva fata de aceasta procedura nu consta doar in riscul pe care si-l asuma un Executiv, ci si, sau mai ales, in efectele secundare. Ca sa ma fac mai bine inteles, ma voi referi, pentru inceput, la o procedura mai putin grava. Ordonanta de urgenta. Ordonanta de urgenta, ca instrument de legiferare, este, esentialmente, un act prin care se forteaza mana Parlamentului. Guvernul nu mai poate astepta ca un act normativ sa parcurga toate etapele Legislativului si, impins de necesiate, precipita lucrurile. Se cheama ca emite o Ordonanta de urgenta. Actul normativ incepe sa-si produca efectele, odata cu publicarea lui in Monitorul Oficial. El este insa depus si la Parlament.
Intr-o buna zi, intra in dezbatere. Rareori se intampla ca o Ordonanta de urgenta sa scape cu fata curata. Uneori ea este anulata de Parlament si, cel mai adesea, este modificata. Daca, pe termen scurt, Guvernul poate obtine, pe calea unei ordonante, rezultate pozitive, benefice pentru stat, pe termen lung se creeaza o dezordine legislativa. Il rog pe cititor sa mediteze asupra faptului ca, un timp, cateva saptamani, cateva luni sau un an chiar, un act normativ isi produce efectele, prin aplicarea Ordonantei de urgenta iar apoi, pe neasteptate, se produc alte efecte, uneori diametral opuse, prin modificarile adoptate de forumul suprem legislativ, respectiv de Parlament. O asemenea stare de lucruri creaza disconfort, nesiguranta si instabilitate in plan economic, investitional, pe piata financiara - bancara, in general, in mediile de afaceri si chiar si in mediile de control. Un alt efect, la fel de grav, al ordonantelor de urgenta este radicalizarea Opozitiei. Orice act normativ impus, pe aceasta cale, de Guvern este, ne place sau nu ne place, facut in dispretul Opozitiei. Executivul nu este obligat sa se consulte cu nimeni si nici nu o face. Pana cand Ordonanta de urgenta intra in dezbaterea Parlamentului, deci, atata timp cat ea isi produce efectele, Opozitia se simte frustrata. Si, ca urmare, ridica vocea, isi aspreste tonul, se radicalizeaza. Asa s-a intamplat si in timpul Guvernului Vacaroiu si pe vremea Guvernului Ciorbea. Si asa se intampla si acum. Un alt efect negativ priveste relatia dintre doua puteri fundamentale in stat: puterea executiva si puterea legislativa. Parlamentului, prin utilizarea excesiva a ordonantelor de urgenta, i se stirbesc atributiile si competentele. Autoritatea forumului legislativ este stirbita. Rolul Parlamentului este diminuat. Desi, Ordonanta de urgenta este legala, constitutionala, ea poate fi interpretata, daca exista un abuz, si ca un atentat asupra democratiei. In fine, si nu in ultimul rand, Ordonanta de urgenta este produsul unui numar limitat de persoane. Autorii sunt cativa ministri si secretari de stat. Oricat ar fi de tehnocrati, oricat de specialisti ar fi acestia, ei nu pot tine loc de Parlament. De putere legislativa. Tocmai acesta este rolul dezbaterii democratice din Parlament, de a elabora acte normative cat mai bune. Fara greseli si fara lacune. Norme care sa nu trebuiasca schimbate dupa cateva luni sau dupa un an. Norme care sa asigure, cu adevarat, stabilitatea legislativa.
Drama este ca, in dorinta de a forta acum o reforma intarziata atat de mult timp, o reforma ratata de guvernele anterioare, executivul din Palatul Victoria s-a simtit obligat sa faca abuz de ordonantele de urgenta. Cu toate consecintele care decurg din aceasta. Asumarea raspunderii este o sfidare suplimentara. Iar consecintele negative constau, ca si in cazul ordonantelor de urgenta, in aceleasi efecte negative. La o putere mai mare.
Asumarea raspunderii de catre Guvernul Vasile pentru "Legea privind accelerarea reformei" va trece ca trenul prin gara. In ciuda amenintarilor PDSR. Poate, ca rezultat al unui " joc de picioare", PDSR va initia o motiune de cenzura, reusind sa stranga un numar suficient de mare de semnaturi. Dar motiunea de cenzura nu va fi votata. Si, astfel, Guvernul Vasile va iesi castigator. Va avea legea mult dorita. O lege necesara. O lege care va simplifica procesul de privatizare. Care va da ministerelor de resort competenta de privatizare pentru societati si companii nationale. Care va permite privatizarea, prin intermediul bancilor de investitii. Care instituie proceduri de control post-privatizare. Care lasa libertatea Guvernului de a converti, in diverse moduri, datoriile unor societati comerciale, in scopul facilitarii privatizarii acestora.
Legea va trece, pur si simplu, fiindca PDSR nu doreste sa rastoarne, in acest moment, Guvenul Radu Vasile. Probabil, la inceputul saptamanii viitoare, in Palatul Victoria se va ciocni o cupa de sampanie, marcandu-se aceasta aparenta victorie. Daca, avand la dispozitie legea pentru care si-a asumat raspunderea, Guvernul nu va reusi sa accelereze privatizarea, pretul va fi urias. El va insemna alegerile din 2000 care, in mod cert, vor fi pierdute, intr-o asemenea eventualitate, de actuala coalitie. Este exact ceea ce asteapta PDSR.
Neaccelerarea privatizarii, nefructificarea legii si pierderea alegerilor, reprezinta un pret piperat dar incert al Asumarii raspunderii. Exista, insa, si costuri exacte, usor de masurat si care vor fi platite, incepand chiar de azi. Cu sau fara voia Guvernului: sfidarea si radicalizarea Opozitiei, sfidarea procedurilor democrate; frustrarea si, intr-o oarecare masura, violarea Parlamentului Romaniei. Sunt silit a-i da dreptate lui Adrian Nastase atunci cand, acesta acuza ca a fost incalcat un principiu stabilit la masa rotunda de la Cotroceni, privind consultarea prealabila Putere - Opozitie, in cazul legilor mai importante si ca, sub aspect legislativ, se creeaza un precedent periculos: Legea accelerarii privatizarii reprezinta, de fapt, intr-o forma mascata, un pachet de legi. Candva, PDSR va profita de acest abuz de drept. Dar, pana atunci, este stirbita democratia.
Nu ascund faptul ca sunt primul ziarist care a avansat ideea, pe vremea Guvernului Ciorbea, de a se face uz, in anumite conditii, de aceasta procedura exceptionala prevazuta de Constitutie. Ciorbea a ratat sansa de a asuma raspunderea unui guvern pe atunci, extrem de popular, pentru o Lege a reformei. Propuneam un act normativ amplu, cu numeroase capitole, dedicate fiecarui segment al reformei. Tot o culegere de acte normative mascate sub o singura lege. Tot un abuz de drept. Tot o sfidare si o violare a Parlamentului. Dar, atunci, in 1997, ar fi meritat. Operatia ar fi avut un caracter ofensiv. Reforma ar fi putut fi azi un fapt implinit. In raport cu acest rezultat, pretul ar fi fost minor. Ciorbea si-a asumat insa raspunderea doar pentru un "bla-bla". Pentru o simpla declaratie politica.
Si astfel, Radu Vasile scoate castanele. Chiar daca Asumarea raspunderii va trece ca trenul prin gara.
A r h i v a
  Tony Blair demasca oportunismul PDSR    1999-05-05
  Haita iese la atac    1999-05-04
  O carte uriasa pentru Romania. Va sti Guvernul sa o joace?    1999-04-30
  Pro-rusii. Sau cartitele scot capul!    1999-04-25
  Frica de KGB    1999-04-14
 Top afisari / comentarii 
 Floriana Jucan a castigat procesul cu Vettovaglia (3970 afisari)
 Instantele bucurestene au fost primenite (84 afisari)
 Parchetul din Pucioasa a luat cu japca vila unui proprietar (51 afisari)
 Lis va demola "Complexul Puzdrea" (43 afisari)
 Grupul italian Marcegaglia vrea sa cumpere SIDEX Galati (33 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 1.06074 sec.