Ziua Logo
  Nr. 1436 de vineri, 12 martie 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Politica
Partea buna este ca DACIA s-a privatizat, partea rea este ca francezii ne-au tras o cacealma Strictement Confidentiel Matei Bratianu ne acuza voalat de manevre obscure Precizari importante: Noi publicam informatii, nu dam sentinte
Totusi au semnat
-- Ieri, in prezenta presei, reprezentantii Romaniei si ai concernului francez RENAULT au semnat "Conventia" privind privatizarea uzinei DACIA * Francezii au obtinut facilitati fiscale si vamale deosebite * In schimbul acestor avantaje, ei ne ofera o masina "Dacia" care va costa 6.000 dolari, cu 2.000 dolari mai scumpa decat cea de astazi * "Dacia" viitorului va fi un fel de "Renault" al anilor '70 * ZIUA va mai ofera un document secret elaborat de expertii firmei RENAULT. "Strictement Confidentiel RENAULT" sau cum vor francezii sa modifice articole din ordonantele si legile existente pentru a obtine facilitati preferentiale in comparatie cu alte societati de profil
Ieri, dupa ce au mutat ora semnarii de cateva ori, autoritatile romane si reprezentantii companiei RENAULT au "parafat" conventia privind privatizarea societatii Automobile DACIA SA. Prim-vicepresedintele firmei franceze, Manuel Gomez, impreuna cu ministrul Finantelor, Traian Remes, ministrul Lucrarilor Publice, Nicolae Noica si presedintele FPS, Radu Sarbu, au semnat "Conventia" in fata lui Radu Vasile. Imediat dupa parafarea acordului, premierul si-a manifestat satisfactia de a fi dus la bun sfarsit aceste negocieri. Cele doua parti vor incepe, in urmatoarele zile, negocierea ofertei financiare a partii franceze. Prin "Conventie", RENAULT va beneficia de amanarea platii TVA pe o perioada de 3 ani, scutirea de plata taxelor vamale pentru importul de piese si subansamble si amanarea platii taxei pentru fondul drumurilor publice cu 45 de zile dupa iesirea pe poarta fabricii a automobilelor". O alta facilitate vizeaza scutirea de impozitul pe profit pe o perioada de minimum cinci ani, dar nu mai mult de opt ani de la data inceperii investitiei.
Asa cum v-am promis ieri, continuam sa prezentam documente purtand stampila "Confidential RENAULT" sau "Strictement Confidentiel" emise de firma franceza. Dorim prin acest lucru sa aratam cum au gandit aceasta afacere reprezentantii concernului RENAULT, ce au dorit si ce vor obtine de la statul roman. In facsimilul prezentat astazi se vede cum francezii vor sa modifice un articol de lege pentru a obtine in viitor puteri depline in eventualele litigii ce s-ar putea naste intre cele doua parti. De fapt, francezii, fiind constienti ca noi nu avem bani si nici specialisti in legislatie internationala, vor ca judecarea unor litigii din domeniul vamal si fiscal sa se faca in strainatate sau in baza unor acorduri internationale.
Dar iata forma actuala a articolului 11 din OU 92/97 care ofera posibilitatea firmelor de tipul RENAULT sa se judece intr-un proces unde vor ele:
"Art. 11. Litigiile dintre investitorii nerezidenti si statul roman, cu privire la drepturile si obligatiile rezultand din prevederile cap. II ale prezentului capitol si ale cap. V, vor fi solutionate, la alegerea investitorului, potrivit procedurii instituite prin:
a) Legea contenciosului administrativ nr. 29/1990 si Legea nr. 105/1992 cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat;
b) Conventia pentru reglementarea diferendelor relative la investitii intre state si persoane ale altor state, incheiata la Washington la 18 martie 1965 si ratificata de Romania prin Decretul Consiliului de Stat nr. 62/1975, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 56 din 7 iunie 1975, atunci cand investitorul strain este cetatean al unui stat parte la conventie si diferendul priveste o investitie in sensul art. 25 alin. (1) al conventiei; in astfel de situatii, o societate romana in care investitorii straini detin - potrivit legii romane - o pozitie de control, conform art. 25 alin. (2) lit. b) nationalitatea investitorilor straini;
c) Regulamentul de arbitraj UNCITRAL/CNUDCI; in cazul in care arbitrii nu vor fi desemnati in conditiile art. 6 sau 7 din acest regulament, ei vor fi desemnati de catre secretarul general al Centrului International pentru Reglementarea Diferendelor relative la Investitii."
Dupa cum se vede in facsimil, francezii vor sa includa in articolul 11 si Capitolul IV din OU 92/97 care se refera la - ati ghicit? - Facilitati vamale si Fiscale!!! Adica, eventualele litigii dintre satul roman si RENAULT din domeniul financiar sa se judece dupa cum vor si unde au chef francezii.
Vicepresedintele Blocului National Sindical, Matei Bratianu, referindu-se la articolele publicate de noi avand ca subiect asocierea dintre RENAULT si DACIA ne-a declarat in exclusivitate: "In presa romaneasca, de-a lungul celor noua ani care au trecut, au aparut tot felul de campanii indreptate impotriva unor persoane sau institutii din tara sau din afara tarii. Unele au fost intemeiate, altele nu. Personal, nu vad nici un motiv pentru care sa cred sau nu in ceea ce apare in ziarul ZIUA referitor la contractul cu RENAULT. Ca si in cazul altor campanii de presa, imi pun intrebarea legitima, daca aceasta campanie este generata de patriotism si spirit civic sau daca este comandata si platita de anumite grupuri de interese. Dincolo de aceste consideratii generale, daca este adevarat ca, in secret, firma RENAULT are in vedere disponibilizarea a 18.000 de salariati, atunci consider ca demersul firmei RENAULT este antisindical si antisocial, si personal, si impreuna cu BNS, vom face tot posibilul ca acest tip de privatizare sa nu aiba loc. Ceea ce nu s-a inteles este faptul ca noi am luptat impotriva tergiversarii privatizarii DACIA, deoarece aceasta societate nu va mai rezista dupa anul 2000 in actuala forma de proprietate. Consideram, insa, ca Guvernul Romaniei impreuna cu conducerea SC DACIA sunt cei care trebuie sa negocieze si sa impuna in negocieri conditiile si clauzele cele mai bune, atat pentru statul roman, cat si pentru salariatii de la Dacia Pitesti. In acest context, personal, putin imi pasa daca vor fi lezate interesele unor importatori romani de autoturisme sau ale sustinatorilor lor politici."
1. Am publicat integral declaratia vicepresedintelui BNS, Matei Bratianu, pentru ca asa este normal si nu intelegem de ce ne-a amenintat ca, daca facem altfel, ne da in judecata. (Boala grea procesomania. Vezi cazul Miron Cozma.) Chiar daca domnia sa, in declaratia de mai sus, o intoarce ca la "Pitesti", ii reamintim sindicalistului ca nu au trecut decat cateva zile de cand a anuntat cu surle si trambite ca va "obliga Guvernul Vasile sa semneze contractul cu RENAULT, in caz contrar amenintand ca vine la Bucuresti cu 10.000 de muncitori" pentru a obtine mult ravnitul acord. O alta boala care macina mintile infierbantate este suspiciunea ca in spatele unor articole se ascunde o firma mare - in cazul de fata, probabil Bratianu se gandeste la DAEWOO. Ii atragem atentia stimabilului lider ca acuzatiile gratuite nu fac cinste nici chiar unui sindicalist. Noi nu ne erijam in romanii cu cel mai inalt "patriotism si spirit civic". Sunt multi, foarte multi concetateni care merita o asemnea lauda, multi dintre acestia platind lunar o cotizatie pentru ca Bratianu sa le apere interesele. Intrebarea legitima pe care trebuia sa si-o puna vicepresedintele BNS putea fi: "In acest caz, daca documentul prezentat de ZIUA este real, vom cere sau nu demiterea celor care vand DACIA pe nimic?";
2. Referitor la declaratie primului ministru Radu Vasile ca "documentul prezentat de noi nu mai este de actualitate si ca dezinformam opinia publica", ii atragem atentia premierului ca noi l-am publicat imediat ce am intrat in posesia lui. Si, daca tot a afirmat Radu Vasile ca va emite o lege care sa se constituie intr-un cadru legislativ pentru toti investitorii care investesc mai mult de 50 milioane de dolari, noi va spunem ca vom demonstra cu documente purtand stampila "Strictement Confidentiel" cum RENAULT a solicitat expres aceasta lege si ce avantaje majore a urmarit sa obtina.
Mihai PALSU 
A r h i v a
  Guvernul roman si RENAULT au semnat "conventia" care acorda facilitatile acestui investitor    
  Parlamentarii au respins noua componenta a Curtii de Conturi    
  Catarama cere retrocedarea terenurilor agricole si padurilor catre fostii proprietari pana la sfarsitul anului    
  Cunescu si Melescanu sunt in pragul fuziunii    
  ApR si-a propus sa obtina votul a minimum 12% din electorat    
  Parlamentarii romani se adreseaza omologilor lor din tarile NATO inaintea summit-ului de la Washington    
  PDSR are astazi Consiliu National    
  Peuneristul Iliescu dezminte ca ar cocheta cu Magureanu    
  PD avertizeaza centralele sindicale ca miscarile de protest ar putea duce la alegeri anticipate    
  Bogdan Duvaz este incantat de propunerile de rendez-vous facute de PDSR    
  PDSR si PUR pregatesc o alianta    
  Deputatul taranist Drumen a trecut la PNR    
  Cehia, Polonia si Ungaria au intrat in NATO    
  Moscova se resemneaza in fata "tristului eveniment" al extinderii NATO    
  Seful diplomatiei elene mobilizeaza la Bucuresti tarile balcanice in directia solutionarii crizei kosovare    
  NATO pledeaza pentru o solutie diplomatica dar este pregatita pentru o interventie militara    
  Germania ofera 32 de tancuri pentru mentinerea pacii    
  DN 7A ramane blocat    
  Agricultura Romaniei se bazeaza in acest an pe 5400 de miliarde    
  Prolacom SA Botosani a ajuns in pragul falimentului    
  Spitalul Judetean Brasov nu mai face fata avalansei de bolnavi    
  Asociatiile proprietarilor vor cat mai repede legi care sa le reglementeze drepturile    
 Top afisari / comentarii 
 Colonelul Cristian Bernevig a primit trei ani cu suspendare pentru cinci oameni ucisi (157 afisari)
 Mafiotii din "Tigareta 3"! (33 afisari)
 Deputatul taranist Drumen a trecut la PNR (21 afisari)
 Adjunctul Politiei Municipale din Ramnicu Sarat a pus mana pe majoritatea spatiilor comerciale din oras (20 afisari)
 PDSR sustine in functii de conducere persoane condamnate penal pentru falsificarea alegerilor locale (18 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.02447 sec.