Ziua Logo
  Nr. 1404 de miercuri, 3 februarie 1999 
 Cauta:  
  Detalii »
Dezvaluiri
Politia politica a lui Ceausescu tine in sah etern un investitor american care si-a demonstrat seriozitatea Francu a manipulat opinia publica FPS nu stie ce vrea: lichidarea sau privatizarea fabricii ARO
Afacerea ARO - Operatiunea Securitatii
-- Costin Francu de la DUNAREA blocheaza privatizarea ARO pentru a falimenta societatea, in scopul de a o achizitiona, ulterior, pe nimic * Firma americana EEI este detinuta de colosul de peste ocean "American Automar Inc." * "American Automar" a executat comenzi de sute de milioane de dolari pentru Guvernul Statelor Unite * In acest scandal, FPS nu-si cunoaste interesul de proprietar
In ultimele saptamani, "Afacerea ARO" a fost prezenta pe prima pagina a principalelor cotidiane centrale. Compania americana EEI, firma romaneasca DUNAREA SA, FPS dar si uzina ARO au fost puse, rand pe rand, la zid. Fiind vorba de foarte multi bani - de valuta forte - redactorii cotidianelor centrale au analizat din toate unghiurile posibile "Afacerea ARO" cu o mica exceptie: de ce firma americana se ambitioneaza sa creada in "Afacerea ARO".
Evident, ZIUA nu detine adevarul absolut in "Afacerea ARO". Publicam astazi aceste randuri pentru ca suntem convinsi ca investitorii occidentali trebuie sustinuti, dar si controlati cu obiectivitate, ca trebuie sa punem mai presus de micile of-uri care ne macina, privatizarea companiilor romanesti cu fonduri provenite din strainatate daca tinem sa mai vedem vreodata "luminita de la capatul tunelului".
Inainte de a va prezenta si punctul de vedere al companiei EEI, si de a va face un scurt istoric al afacerii ARO, va vom arata, (asa cum am descifrat noi etapele afacerii), cum fostul securist Costin Francu i-a manipulat exemplar - direct sau indirect - pe cei implicati in afacere, dar si pe cei care au scris despre ARO Campulung. (Noi credem ca Francu ar trebui sa tina cateva cursuri actualilor "studenti" din Institutul SRI, pentru a-i initia in tainele manipularii.)
In primul rand, Francu a afirmat ca nu exista nici o legatura intre ex-societatea Securitatii numita "Dunarea", care era aservita intereselor clanului Ceausescu si noua companie infiintata dupa '89, SC DUNAREA SA. Fals! Costin Francu a facut parte din conducerea defunctei societati de comert exterior DUNAREA, iar acum este patronul societatii private... DUNAREA. Va reamintim ca DUNAREA este societatea care alimenta conturile in valuta ale lui Nicolae Ceausescu, iar Francu este bun prieten cu generalul Victor Stanculescu - "piciorul in ghips" al evenimentelor din decembrie '89, actual om de afaceri. Chiar daca scriptic firmele cu acelasi nume nu au nimic comun, Francu, din postura de lider, si-a mentinut profilul de activitate, relatiile cu vechii parteneri si - ca o simpla coincidenta - numele de DUNAREA. De fapt, telul ascuns al lui Costin Francu de la DUNAREA este transparent: el blocheaza privatizarea ARO pentru a falimenta societatea si, ulterior, sa o achizitioneze pe nimic.
In al doilea rand, Francu afirma ca a reusit sa imbunatateasca performantele autoturismului ARO, dar uita deliberat sa-i informeze pe reporteri ca a facut-o pe banii, si nu putini, ai companiei americane EEI. Conform documentelor companiei EEI, pe care vi le prezentam alaturat in facsimil, in perioada 1.08.1994 - 31.12.1999, compania americana a virat firmei DUNAREA si companiilor ARO of NORTH AMERICA (SUA), LEMETIA TRADING (CIPRU) si ARO INTERNATIONAL (inregistrata in insulele Turks si Caicos), toate detinute de Costin Francu, suma de aproape trei milioane dolari, pentru cercetare-dezvoltare si testarea masinilor ARO. In plus, in acelasi scop au fost cheltuiti peste un milion de dolari pentru obtinerea diferitelor avize si autorizatii necesare pentru vanzarea pe piata americana.
In al treilea rand, prin intermediul altor persoane, Costin Francu a lansat ideea ca EEI nu are bonitate, fiind, de fapt, o firma dubioasa. Daca ar fi asa, atunci cum explica Francu faptul ca a primit de la americani, in decurs de cativa ani, aproximativ 3 milioane de dolari?!
In al patrulea rand, la rampa a iesit deputatul taranist Barbu Pitigoi, vicepresedintele Comisiei pentru Industrie a Camerei Deputatilor. Domnia sa, de la inaltimea statutului de deputat, adica un om al carui cuvant are putere mai ales ca este si taranist, a lansat ideea ca EEI nu are bonitate si este neserioasa din cauza faptului ca ar fi omis sa protejeze producatorul roman de o lege americana dura. (Legea respectiva obliga producatorul la despagubirea clientului american a carui masina a intrat de trei ori intr-un service, in decurs de un an.) Contactat de noi telefonic, deputatul Pitigoi ne-a declarat ca afirmatiile respective se regasesc intr-un raport intocmit de expertii Camerei Deputatilor. Domnia sa ne-a mai spus ca nu a vazut nici un document care sa stea la baza acuzatiilor, ca "nu este menirea mea sa-i verific pe experti", ca el nu a gresit cu nimic citand un raport. La rugamintea noastra de a ne pune la dispozitie actele care sustin aceste ipoteze nefaste pentru EEI, deputatul Pitigoi ne-a replicat ca "nu este un caz atat de important incat sa las alte treburi balta si nici nu vad de ce sa va ofer aceste documente, eu am incredere in experti si in raportul lor, iar daca se va dovedi ca raportul este intocmit prost am sa cer sa fie dati afara"! Cu alte cuvinte, dupa teoria lui Barbu Pitigoi, intai omori omul si apoi ii ceri iertare, eventual ii platesti coparseul. Il "informam" cu aceasta ocazie pe deputatul taranist Barbu Pitigoi ca documentele care sa ateste situatia financiara - bonitatea - a firmei EEI nu au fost prezentate oficialitatilor romane de catre banca BARNETT, unde americanii isi au conturile, ci de EXIMBANK BUCURESTI care nu are nici o legatura cu cei implicati in "Afacerea ARO"! Americanii de la EEI au platit o polita de asigurare pentru cazul in care un autoturism de teren ARO ar intra intr-un service de trei ori intr-un an. Practic, producatorul roman este exonerat de plata despagubirilor ulterioare generate de aceste defectiuni repetate in decurs de un an.
In al cincilea rand, s-a lansat ideea ca Norina si Dragos, fiica si respectiv baiatul presedintelui Emil Constantinescu, ar fi implicati in "Afacerea ARO". Din nefericire pentru toata lumea, aceasta idee siropoasa pentru presa romaneasca a prins la unii dintre colegii nostri care nu au cadadicsit sa scormoneasca printre dosarele afacerii ARO, sa se "joace" pe Internet, sa telefoneze persoanelor implicate si nu in ultimul rand sa verifice putinele documente puse la dispozitie de "ofertantii de ponturi". Asa ar fi descoperit ca fiica presedintelui nu i-a sustinut pe cei de la EEI - timpul a dovedit-o -, ca Dragos Constantinescu nu a incasat nici un ban de la EEI, ca Nadia Comaneci este membru de onoare al fundatiei "Copiii Romaniei" si este normal sa faca lobby si sa stranga fonduri pentru aceasta si din piatra seaca, ca Francu doar acuza fara sa sufle o vorba despre datoriile pe care le are la ARO. Dar, cand vrei sa fi tendentios, totul este posibil.
In al nu stiu catelea rand, nimeni nu a observat ca Francu muta tinta dupa cum ii dicteaza interesele: de la EEI la familia Constantinescu, de la ARO la legislatia americana sau de la bonitatea firmei EEI la seriozitatea companiei DUNAREA.
Noi credem ca problema de fond este una extrem de usturatoare pentru Romania si are mai multe componente: uzina ARO are in acest moment datorii de peste 200 miliarde de lei; se fabrica un singur model de autoturism in conditii manufacturiere, improprii sfarsitului de secol XX; ARO nu mai este competitiv pe nici o piata din lume; la licitatiile organizate de FPS pentru privatizarea uzinei ARO nu a venit nici macar un amarat de producator de asemenea autoturisme, ca sa nu mai vorbim de FORD, PEUGEOT sau RENAULT; ca la ultima licitatie a fost admisa doar oferta depusa de EEI, care, atentie, vrea sa cumpere 70% din ARO si nu asa cum s-a lansat zvonul ca ar dori sa se asocieze cu ARO - ceea ce inseamna ca va plati datoriile acumulate de ARO; ca in zona Campulung, majoritatea romanilor traiesc de pe urma fabricii ARO; ca FPS nu stie ce vrea in acest caz atata timp cat organizeaza negocieri de vanzare a actiunilor detinute de el simultan cu desfasurarea procesului de lichidare supravegheat de un judecator sindic.
Scoasa de FPS pentru a treia oara la privatizare, in luna decembrie a anului trecut, societatea ARO Campulung, singurul producator de masini de teren din Europa de Est, pare ca si-a gasit in sfarsit un cumparator. Este vorba de compania americana EAST EUROPEAN IMPORTS INC. (EEI), care a fost selectata de FPS pentru inceperea negocierilor finale. Celalalt competitor, firma romaneasca DUNAREA, s-a retras din cursa, solicitand ca deschiderea ofertelor sa aiba loc abia dupa sistarea procesului de reorganizare judiciara a societatii ARO. Ambele firme ofertante au colaborat de-a lungul timpului cu ARO SA, DUNAREA jucand rolul de intermediar intre EEI si ARO. De altfel, firma americana a fost creata special pentru importul si vanzarea automobilelor ARO pe piata nord-americana si pe alte piete. Desi totul parea ca merge in directia cea buna, fapt care ar fi permis celor de la ARO sa se relanseze, in acest moment lucrurile treneaza. Negocierile dintre FPS si EEI, care ar fi trebuit sa inceapa luni, 1 februarie, au fost amanate, motivul invocat de oficialii FPS fiind necesitatea rezolvarii unor "formalitati" de ultima ora. Neoficial, firma DUNAREA, care se afla in litigiu atat cu EEI cat si cu ARO SA din cauza neindeplinirii obligatiilor contractuale, a depus o contestatie la FPS solicitand blocarea procesului de negociere. In paralel, respectiva firma a declansat in mass-media o campanie de denigrare a celor de la EEI, desi, asa cum se poate vedea din documentele pe care vi le prezentam astazi, realitatea contrazice afirmatiile celor de la DUNAREA. Pe de alta parte, este necesar ca procedura de inchidere operationala partiala a societatii, aprobata in sedinta AGA din 25 ianuarie 1999, sa fie stopata cat mai repede, altfel existand pericolul ca unele active sa fie vandute de doua ori. Referitor la aceasta din urma situatie, este cel putin curios modul cum o Adunare Generala a Actionarilor, in care FPS are cuvantul decisiv, a aprobat o masura de lichidare, cu doar o zi inaintea expirarii termenului-limita de depunere a ofertelor pentru privatizare. Toata aceasta situatie nu face decat sa agraveze situatia economica a societatii ARO, care in prima jumatate a anului trecut a acumulat pierderi de peste 10 miliarde de lei, dupa ce in 1997 inregistrase pierderi de peste 17 miliarde lei. Productia societatii s-a redus continuu in ultimii ani, de la 20.000 de unitati produse in 1989, la doar 6.000 de unitati in prezent. ARO are un capital social de 260,7 miliarde lei, actionarii societatii fiind FPS (70,018%), SIF Oltenia (23,107%), actionari rezultati din privatizarea in masa (6,87%) si manager (0,002%).
Mihai PALSU Eduard IVASCU 
 Afisari: 414  |  Tiparire pagina  |  Tiparire articol (optimizat)  |  Trimitere pe e-mail 
A r h i v a
  Americanul Perez crede ca "Afacerea ARO" este profitabila pentru toata lumea    
  Noul ministru de Interne promite o adevarata reforma a Politiei    
  Un dubios ofiter SRI face politie politica la Timisoara    
  Intoxicarea lui Vadim    
 Top afisari / comentarii 
 Afacerea ARO - Operatiunea Securitatii (414 afisari)
 Intoxicarea lui Vadim (314 afisari)
 Iugoslavia este pregatita de aparare in fata amenintarii militare a NATO (124 afisari)
 "MITICA ESTE TIPUL SECRETARULUI DE PARTID!" (113 afisari)
 Epidemia de gripa bate pasul pe loc (108 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1999 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01934 sec.