Ziua Logo
  Nr. 1238 de luni, 20 iulie 1998 
 Cauta:  
  Detalii »
Politica
Intr-o scrisoare deschisa adresata primului Ministru, presedintele Bursei de Valori Bucuresti, senatorul Viorel Pana, desfiinteaza privatizarea facuta de FPS
Dimitriu este groparul economiei nationale
In documentata sa analiza, senatorul Pana il acuza pe ministrul Privatizarii ca a distrus piata autohtona de capital
Piata de capital este un instrument extrem de eficient, transparent si absolut necesar dezvoltarii economice, privatizarii si restructurarii, iar neutilizarea acesteia duce la intarzierea reformei in Romania. Piata de capital romaneasca are nevoie de un sprijin direct, complex si imediat din partea Guvernului Romaniei - vanzarea pachetului FPS utilizand mecanismul bursier, imbunatatirea legislatiei Romaniei, chiar si in timpul vacantei parlamentare, gasirea unui sediu corespunzator - pentru a nu fi total compromisa, pentru a deveni o piata cu adevarat emergenta si a-si indeplini rolul de focalizare a investitiilor autohtone si straine. Situatia existenta pe piata de capital din Romania din acest moment l-a determinat pe senatorul PD Viorel Pana - presedinte al Subcomisiei Piata de Capital - sa-i arate cu degetul pe adevaratii vinovati de dezastrul din economia romaneasca. Deoarece pedistul este considerat un om cu o rabdare de fier si un bun mediator al conflictelor ce apar frecvent intre economisti si politicienii, iesirea lui la rampa este cu atat mai importanta si mai plina de talc. Va prezentam in continuare pozitia senatorului Viorel Pana, asa cum a fost exprimata de domnia-sa intr-o scrisoare deschisa adresata Primului ministru Radu Vasile. Titlurile si intertitlurile apartin redactiei.
Mihai PALSU
Lipsa de vointa politica si discutiile sterile au distrus economia romaniei
Un lucru este cert in acest moment. Indiferent de maturitatea unei piete de capital, ea reflecta, intr-o maniera mai mult sau mai putin apropiata de adevar, situatia economica a unei tari.
Trebuie realizat faptul ca ritmul lent al privatizarii si a reformei, lipsa legislatiei privind protectia actionarilor minoritari, existenta inca in legislatie a unor elemente discriminatorii care dau nastere la foarte multe confuzii - in special legate de prezenta FPS ca actionar privilegiat - isi gasesc nefericit reflectarea in situatia de pe piata de capital din Romania.
Este cunoscut faptul ca privatizarea este un act politic, dar, in acelasi timp, exemplul altor tari poate demonstra faptul ca procesul de privatizare se poate transforma intr-un act profesionist, transparent, care pe anumite componente ale sale se poate desfasura pe piata de capital.
Inconsistenta procesului de privatizare, managementul defectuos realizat de FPS la nivelul agentului economic, existenta la cota BVB a unui numar mare de societati cu capital majoritar de stat au dus la lipsa exemplelor de privatizare de succes prin bursa, ceea ce denota lipsa de "vointa politica" a Ministerului Privatizarii si FPS. Aceasta lipsa de vointa politica materializata prin discutiile sterile purtate cu reprezentantii FPS, neonorarea promisiunilor acestora fata de piata de capital, pozitia inflexibila a FPS, a determinat, in mare masura, situatia actuala a pietei de capital.
Este evident, in acest moment, ca atat reprezentantii fondurilor straine de investitii, cat si investitorii autohtoni, considera ca privatizarea prin piata de capital poate constitui atat revigorarea acestui segment al economiei nationale, cat si schimbarea imaginii internationale asupra modului prin care FPS face privatizarea in Romania.
Repet, lipsa unui exemplu de succes in privatizarea Romaniei a determinat o reticenta crescanda din partea investitorilor strategici, cat si a investitorilor de portofoliu.
FPS a esuat lamentabil in procesul de privatizare al companiei PETROMIDIA
Un exemplu concludent privitor la pozitia FPS fata de BVB il constituie, in opinia unora, exemplul SC Petromidia SA.
Considerat un obiect strategic al Romaniei inainte de 1990, printr-o decizie arbitrara a Guvernului Ciorbea a fost propusa pentru lichidare in prima parte a anului 1997.
Demostrand grava eroare care s-ar fi produs prin lichidarea SC Petromidia SA - rafinaria constituind unul din argumentele Romaniei pentru atragerea unei rute a petrolului din bazinul Marii Caspice prin Constanta - s-a obtinut cotarea Petromidiei la BVB si scoaterea acestei societati de pe lista de lichidare.
La solicitarea FPS, SC Petromidia SA nu a mai fost cotata la BVB urmand ca ea sa fie supusa procesului de privatizare prin metodele clasice folosite de FPS. Din pacate, acest proces de privatizare a fost unul din marile esecuri ale FPS, iar in iunie 1998 Ministerul Privatizarii a propus o idee mai mult decat ciudata - aceea de conservare a societatii.
Am certitudinea ca, daca privatizarea SC Petromidia SA s-ar fi desfasurat prin BVB in prima jumatate a anului 1997, continuand procesul firesc de tranzactionare si cotare in BVB, in conditiile unui trend exceptional de favorabil pietei in general, si actiunilor SC Petromidia SA in special, aceasta ar fi fost unul din acele "succes story" de care procesul de privatizare avea atat de mare nevoie.
Este optica marilor institutii straine, lucru reiesit si din discutiile cu reprezentantii marilor banci si fonduri de investitii din SUA, Asia si Europa, ca este nevoie de existenta a doua, trei "succes stories". Sper ca aceasta predispozitie catre consevare sa nu fie viziunea conducerii actuale a Ministerului Privatizarii si FPS asupra intregii piete de capital din Romania.
Daca nu va fi transparenta in procesul de privatizare Romania va ramane la stadiul de "ciumata Europei de est"
Printre solutiile intrezarite atat de reprezentantii pietei de capital, cat si de reprezentantii principalelor fonduri de investitii din Romania, reiese clar ca relansarea economica, reforma, sunt strans legate de un proces de privatizare transparent, stabil, cu largi implicatii nationale si internationale care sa se desfasoare prin BVB si Rasdaq.
Acest proces de privatizare nu poate exclude companii care sunt asteptate pe piata de capital (in fapt, cele care dau consistenta unei piete peste tot in lume) cum sunt Romtelecom, Petrom SA, Romgaz, precum si bancile.
Aceasta ar insemna trecerea de la stadiul de "a declara" la stadiul de a face privatizarea si reforma, coroborat cu eliminarea abuzurilor practicate de actionarul privilegiat FPS - fie chiar prin adoptarea legii privind protectia actionarilor minoritari printr-o ordonanta de urgenta - ar putea constitui revirimentul economiei simbolice, reviriment care ar putea conduce la o relansare a economiei reale.
In acelasi timp va trebui amplificata autoritatea CNVM, ca organism de supraveghere a pietei de capital, atat in reglementarea emitentilor (lipsa transparentei, accesul la informatii privind societatile comerciale listate, transmiterea de informatii eronate de societatile listate catre investitori), cat si in crearea unei comisi a CNVM pentru protectia actionarilor, care va actiona ca "o comisie de etica" a pietei, capabila sa preia toate sesizarile referitoare la incalcarea drepturilor actionarilor.
CNVM si FPS sunt groparii economiei romanesti
A sosit momentul ca CNVM sa aiba aceeasi autoritate de care se bucura BNR pe piata financiara. Numai printr-o tratare egala a celor doua institutii (CNVM si BNR) vom putea vorbi de o piata de capital recunoscuta oficial, respectata in Romania, piata de capital care sa poata deveni sursa alternativa de finantare a economiei reale.
Mai mult decat atat, agentul economic se gaseste in acest moment intr-o situatie dificila din punct de vedere a resurselor de finantare, nefiind sustinut nici de FPS, ca actionar majoritar, nici de sistemul bancar. In mod paradoxal, sustinerea pietei de capital, inca din anul 1997, de catre FPS, ar fi putut contribui la maturizarea acestei piete, transformand-o intr-o sursa alternativa de finantare a economiei reale.
Trebuie recunoscute, in acelasi timp, si lipsurile institutiilor care reprezinta piata de capital in acest moment in Romania - CNVM, ANSVM, BVB, UNOPC. Inca din luna martie a fost anuntata lansarea unui pachet de proiecte de lege, destinat pietei de capital din Romania (proiecte ce vizau: protectia actionarilor minoritari, transformarea Bursei de Valori Bucuresti intr-o institutie de drept privat, recapatarea increderii investitorului mic in fondurile mutuale si certificatele de depozit). Din pacate, acest pachet de legi nu a fost inaintat Subcomisiei Piata de Capital din Senatul Romaniei datorita intarzierilor nepermis de mari in prezentarea punctelor de vedere ale principalelor institutii mentionate. Daca acest proiecte nu vor fi finalizate de institutiile pietei de capital, pana la data de 1 septembrie, la nivelul Subcomisiei Piata de Capital din Senatul Romaniei, va fi creat un colectiv de specialisti care va definitiva proiectele mai sus mentionate, urmand ca pana la sfarsitul lunii septembrie ele sa fie inaintate comisiilor de specialitate din Parlament.
Efectul Cataram--SAFI se simte din plin abia acum
Este recunoscut faptul ca in Romania, in acest moment, principalele fonduri de investitii se afla intr-o etapa de expectativa. Aceasta situatie este datorata lipsei de incredere fata de maniera originala de abordare a procesului de privatizare de catre FPS, pozitiei acestei institutii de "actionar privilegiat", diluarii pozitiei actionarilor minoritari in unele cazuri.
Pe de alta parte, criza fondurilor mutuale din anii '95-'96 a determinat lipsa de incredere a micilor investitori in aceste institutii si, in acelasi timp, privarea pietei de capital de unul din principalii actori.
O analiza profunda a momentului actual scoate in evidenta ca piata de capital este in acest moment o piata schioapa, lipsita de produsele derivate si titlurile de stat. Prezenta produselor derivate si a titlurilor de stat ar fi putut constitui atat o sursa de atragere a investitorilor pe piata, cat si un mijloc de protectie a acestora in situatii de criza.
Existenta titlurilor de stat pe termen mediu si lung pe piata de capital din Romania in sectorul special destinat acestor instrumente in BVB, alaturi de obligatiunile municipale, ar fi insemnat inca din iarna sau primavara acestui an, un mijloc de a sustine si a consolida piata de capital din Romania. Din pacate, nici acest lucru, intamplat pe toate celelalte piete est-europene nu s-a putut dezvolta in Romania, in ciuda discutiilor purtate cu Banca Nationala si Ministerul Finantelor. Este recunoscuta pozitia de prudenta a Bancii Nationale, a Ministerului Finantelor fata de piata de capital, care, in ultima perioada de timp s-a transformat intr-o pozitie de retinere, cu accente de respingere a ei.
Consider ca in acest moment, mai mult ca oricand, este nevoie de un semnal politic de sustinere a pietei de capital din partea Guvernului Romaniei, existand, in caz contrar, riscul de a ne pierde definitiv credibilitatea pe plan international. Negasind intelegerea necesara la Ministerul Privatizarii si FPS, in primul rand, solicitam medierea intre institutiile mai sus mentionate si cele ale pietei de capital romanesti.
Este singura solutie pentru iesirea din gravul impas in care se afla piata de capital si in acelasi timp semnalul de care mult asteptata relansare economica a Romaniei are nevoie.
Viorel Marian Pana
Senator, Presedinte a Subcomisiei Piata de Capital, Presedinte al Bursei de Valori Bucuresti
A r h i v a
  Studentii taranisti au fost nemultumiti de amestecul liderilor conservatori in programul Scolii de Vara    
  Gabriel Tepelea si-a anuntat retragerea din fruntea PNTCD    
  CET Govora este singura producatoare de energie desprinsa din Renel    
  Nu vor fi modificate cotele actuale ale impozitului pe salariu    
 Top afisari / comentarii 
 Lista securistilor si militienilor care au tras la Timisoara (111 afisari)
 Mihai Ionescu era unul dintre pestii de lux ai lumii interlope bucurestene (64 afisari)
 Denis - un baiat de frisca, Madalina, o mireasa - trandafir (42 afisari)
 Studentii taranisti au fost nemultumiti de amestecul liderilor conservatori in programul Scolii de Vara (36 afisari)
 Teroristul Dahbour Taha Mustafa este haituit de fostii lui colegi (35 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1998 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01703 sec.