Ziua Logo
  Nr. 1226 de luni, 6 iulie 1998 
 Cauta:  
  Detalii »
Dezvaluiri
Congresul mondial al P.R.I. (Prevenirea evenimentelor rutiere) de la Lisabona evidentiaza rolul institutelor specializate in securitate si al societatii civile
Raportat la trafic, in Romania mor anual in accidente rutiere de opt ori mai multi oameni decat in tarile C.E.
Valentin Mirescu, vicepresedintele UNTRR, a intocmit o harta a factorilor de risc din tara noastra
La cel de-al 8-lea Congres al P.R.I. - Prevenirea evenimentelor rutiere- desfasurat la Lisabona, cu participarea a 350 de persoane din 44 de state, Romania a fost reprezentata de UNTRR, ca membru asociat, si de Directia Rutiera din M.I. Valentin Mirescu, vicepresedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania puncteaza pentru ZIUA cateva din problemele discutate, cu referire directa la situatia inregistrata in tara noastra. Astfel, este necesar, pentru intelegerea activitatii de prevenire a evenimentelor rutiere, sa mentionam ca anual in tarile CE mor 54.000 de persoane, iar in Romania 3000. Raportul, in cifre absolute, nu ar fi ingrijorator pentru tara noastra, numai ca el trebuie corelat cu volumul si intensitatea traficului. Or, tinand cont de acest indicator rezulta ca in Romania mor anual in accidente rutiere de opt ori mai multe persoane decat in oricare dintre tarile Comunitatii Europene. Studiile institutelor specializate - create in ultima vreme si in Ungaria, Cehia, Polonia, la noi functionand doar un Consiliu al Securitatii Rutiere- releva impactul insecuritatii rutiere, analiza costurilor accidentelor trebuind sa includa cinci elemente de cost pertinente: medicale, al pagubelor materiale, administrative, rezultate din pierderea capacitatii productive si evaluarea costului pierderii vietii. Rezultatele variaza de la tara la tara; se apreciaza, totusi, ca fiecare eveniment grav implica in medie costuri de cateva sute de mii de dolari. De o egala importanta in prevenire, alaturi de rolul institutelor specializate, se manifesta activitatea societatii civile, existand, de pilda, asociatii ale victimelor evenimentelor rutiere care studiaza implicatiile in viata de familie, in cercul de prieteni, profesional. Problema educationala vizeaza o coordonare a necesitatilor de trafic cu aptitudinile si posibilitatile umane. La ameliorarea comportamentului pe primul loc se situeaza studiile asupra influentei consumului de alcool, medicamentlor psihotrope si drogurilor asupra securitatii rutiere. La problemele tehnice se tine cont de ameliorarea securitatii vehiculului. Desigur, este prematur sa vorbim in Romania despre experimente pe plan international cu utilizarea de senzori si computere de supraveghere a activitatii rutiere. Dar putem lua in discutie imbunatatirea informarii asupra traficului - sosele, starea timpului, presiunea atmosferica. La noi in tara, referindu-ne la conditiile de infrastructura, s-au ameliorat 1.000 km in zonele Arad-Turnu Severin si Nadlag, Valea Oltului, dupa Cisnadie, Ploiesti-Brasov (inca sub lucrari, cu dificultati) Bucuresti- Urziceni- Constanta (cu exceptia iesirii prin Colentina-Afumati), Deva-Arad (ramane de completat semnalizarea) si sunt acceptabili alti 2.300 km, zona Moldovei incadrandu-se in general aici. Referirile se fac numai la Drumurile Europene. A ramas greu traseul Sebes- Sibiu si va ridica probleme circulatia pe Autostrada Bucuresti-Pitesti, unde se desfasoara lucrari. Dificultati la intrarea-iesirea din trafic in preajma localitatilor se manifesta cu acuitate in zonele Brasov si Pitesti, partial Buzau si Focsani. In ce priveste semnalizarea, accesul si iesirea din drumul principal nu prevad la noi - aceasta constituind o alta premiza a accidentului- benzi de acumulare, benzi speciale pe utilizatori de trafic, in marea majoritate a cazurilor spatiile de parcare de pe drumurile europene fiind impropri, doar niste alveole. "Lucrarile celui de-al 8-lea Congres Mondial P.R.I au evidentiat ca accidentele de circulatie, considerate pe buna dreptate un flagel al societatii moderne, trebuie si pot fi diminuate. Experienta multor state evidentiaza necesitatea colaborarii intre organismele guvernamentale si organizatiile neguvernamentale, ale societatii civile. Reglementarile clare, educatia permanenta a tuturor utilizatorilor prin toate mijloacele de mass media, dezvoltarea infrastructurii rutiere, semnalizarea corespunzatoare a drumurilor, progresul tehnologic in constructia autovehiculelor corelat cu o evaluare corecta a potentialului uman constituie suportul real al prevenirii evenimentelor rutiere, cu accente speciale in Romania, de la realizarea conditiilor de infrastructura pana la elaborarea proiectelor de ocolire a localitatilor" - a subliniat in final Valentin Mirescu, vicepresedintele UNTRR.
Mihai BARBULESCU
A r h i v a
  Mita la Guvern    
  Contraamiralul Traian Atanasiu luat la control    
  Un soldat bacauan s-a impuscat in timp ce facea de garda    
  Costi Raducanoiu a batut un taximetrist in plin centrul Craiovei    
  Politia Slatina a prins-o pe sefa unei retele de prostituate    
  Un sibian a devalizat sase banci cu 18 milioane de marci germane si peste 20 de miliarde de lei    
 Top afisari / comentarii 
 Contraamiralul Traian Atanasiu luat la control (100 afisari)
 Mita la Guvern (51 afisari)
 Politia Slatina a prins-o pe sefa unei retele de prostituate (47 afisari)
 Costi Raducanoiu a batut un taximetrist in plin centrul Craiovei (43 afisari)
 70.000 de absolventi n-au fot in stare sa ia Bac'-ul (36 afisari)
Valid HTML 4.01 Transitional  Valid CSS!  This website is ACAP-enabled   
ISSN 1583-8021, © 1998-1998 ziua "ziua srl", toate drepturile rezervate. Procesare 0.01018 sec.